Annons:
Etikettlagar
Läst 2161 ggr
Pauliine
2012-01-03 23:13

Hur funkar lagen?

För att göra min historia och följande fråga kort: Mitt bankomatkort (bland flera andra saker) blev stulet på en galaxykryssning, antar att anledningen är viktig och ANTIGEN så råkade nån lämna hyttdörren på glänt eller så tog nån in några människor som stal grejerna, jag har ingen aning då jag inte var där.

Till frågan: Dem hann dra ca 2000 kronor på mitt bankomatkort i BAREN innan jag upptäckte det och blockerade kortet (ca 1 h efter stölden). I baren bad dem inte om leg eller kod utan endast underskrift (tänkte att detta kanske är till min fördel, eller?)

Min fråga, finns det någonstans jag kan vända mig eller ska jag bara strunta i och leva vidare som fattig, DUM.. Student..?

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
[Kathja]1
2012-01-03 23:18
#1

Börja med att vända dig till din bank och kolla hur deras policy är, för du har väl gjort en polisanmälan?

Pauliine
2012-01-04 03:56
#2

hmm jag hittar inte det någonstans men ska fortsätta leta, ja det har jag gjort.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Kathja]1
2012-01-04 13:02
#3

Ring din bank och prata med dem.

Freke
2012-01-04 21:20
#4

Går alltid att få ut en kopia av polisen på anmälan om du inte skulle hitta den, sen kontakta banken och kolla med dom

och hemförsäkring kanske kan täcka förlusten?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2012-01-05 22:29
#5

Som flera har sagt är det enklaste nog att kolla med banken. Gällande skimming brukar de alltid erätta sina drabbade kunder, men här är det lite annorlunda. Min erfarenhet är att de brukar vara rätt hårda med om man hanterat kortet ovarsamt eller inte, och har man lämnat det i en öppen hytt eller på ett ställe där andra kan ta det är risken att de tycker man varit ovarsam. Jag hoppas dock det går att lösa på något bra sätt för er.

Hemförsäkringen kan vara ett sätt, fast det beror också på vad du har för självrisknivå på den om det är lönt eller inte.

mvh Martin

Imasy
2012-01-15 19:42
#6

Tycker faktiskt att personalen i baren har en skyldighet att begära leg när man handlar med kort. Tror till och med de har en skyldighet till det men jag är osäker där. Då hade ju inte detta hänt öht.

Hoppas det löser sig för dig iallafall.

Annons:
Honestyisdead
2012-01-16 00:19
#7

#6 Skyldighet tror jag inte. Inget uteställe ber om att få se legitimation när man handlar, inget jag varit på i alla fall. Inte många affärer som gör det heller.

Imasy
2012-01-16 09:22
#8

#7

Nej jag vet, inte är de många som begär led vid kortköp. Vilket jag på ett sått tycker är konstigt då de faktiskt hanterar en värdehandling.

[lucke]
2012-01-16 10:59
#9

Jag reste med Silja häromdagen- de kräver leg först när man handlar för minst 500 kr.

Honestyisdead
2012-01-16 14:15
#10

#8 Det är ju inte alltid dom som hanterar den, de flesta ställen jag handlar med kort på är det jag som kund som har hand om kortet under hela köpet.

Martin
2012-01-16 22:38
#11

Svenska banker har kommit överens om att det krävs leg-kontroll om man handlar med svenska bankkort överstigande 300 kr utan pinkod. Det är upp till säljföretagen att själv sätta regler.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: