Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 3606 ggr
Quueen
2011-10-25 16:23

Snatteri - Under 15.

Jag är 14 år och har snattat för 100 kronor på Cubus. Polisen blev inblandad och säger att soc kommer få ta hand om detta.

Jag har pratat med soc många gånger, men bara för min mamma och pappa hade en vårdnadstvist och ville då att jag skulle berätta om situationen. Annars har jag aldrig vart inblandad i dom. Vad kommer hända nu? Vad kan dom göra på soc? Hur kommer det gå till?

Skulle bli tacksam för svar.

Annons:
Freke
2011-10-25 19:20
#1

Det som kommer att hända är väl troligen att det kommer att bli en Soc-utredning och utrönas om vad och varför du snattade.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Quueen
2011-10-25 19:37
#2

#1 Hur lång tid tar det? Är det bara 1 möte jag måste gå på?

Freke
2011-10-25 20:48
#3

Lång tid? Mötet eller hela utredningen?

Utredningen kan ta eller får inte enl Socialtjänstlagen ta längre tid än 6 månader, men hur lång tid dom tar på sig är nog helt beroende på vad och hur mycket dom har att göra i den delen som du bor i?

Så det är nog ganska olika på olika delar i Sverige?

Ingenting man kan stressa på eller påverka. Det är som det är.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Brunette15
2011-10-31 18:03
#4

minnen när jag oxå åkte fast för snatteri när jag var 14 alltså ett år sen… det kmr att vara en möte hos soc. dom kmr att fråga vrf du gjorde och hur du har det i skolan..  och vad gjorde du..

jag svarade efterblivna svar som "Jag hade tråkigt"

Sen e det klart. mötet var ca 1 timme

MoaLarsson
2011-11-02 19:36
#5

Eftersom du är fjorton år och inte är straffmyndig så tror jag inte att de kommer hända så mycket. Dem kommer troligtvis att fråga varför du gjorde det och hur du har det i ditt liv. Polisen kommer kanske att vara med på mötet för att du ska förstå att det är allvar. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: