Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 3198 ggr
Allamej
2011-08-20 10:25

Det amerikanska rättssystemet

Har nått en ny botten.

Länk till artikeln

Jag är så glad att dom får gå fria men dom kommer alltid att vara stämplade som barnmördare trots att dom aldrig gjort något…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
LenaR
2011-11-02 21:26
#1

Det där verkar vara ett sånt totalt justitiemord. Det är en lättnad att de fått gå fria!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Allamej
2011-11-02 21:38
#2

Jo helt klart ett justitiemord men resultatet, trots den mörka skugga som kommer att hänga över dessa tre, är det bästa. Man får se deras bilder på facebook, hur Damien återförenas, fri, med sin familj. Hur dom umgås och är glada i frihet.

Damien kommer ju att gå långt som författare och vad dom andra väljer att göra med sina liv vet bara dom. Men dom kommer då inte att rycka ut alla sina tänder, ersätta dom med proteser, låta sina fruar dö under mystiska omständigheter eller ta livet av sig pga. skuld.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2011-11-03 10:17
#3

Om människor bara kunde lära sig att erkänna och stå för sina misstag ibland, vi begår dem ju allihopa, dock vissa lite värre än andra…

USA är en skam mot de moderna rättsystemen med den ena katastrofen efter den andra…

Kentucky´s Death Row, består idag av 37 interner, på denna länk kan man se samtliga med namn och bilder, samt en kortare beskrivning av deras begångna gärning. Om någon av dessa personer skulle visa sig vara oskyldig så lär det efter en uthängning på nätet av detta slag vara omöjligt att få upprättelse av samhället…

Texas Death Row är mer omfattande, men samma problem återfinns där…

Pilskafinnen
2011-11-21 12:54
#4

USA är en skam för hela västvärlden och då tänker jag inte bara på deras rättssystem. Att de är det enda landet i väst som har återinfört dödsstraffet tycker jag säger en hel del om hur majoriteten av dessa idioter tänker. Det finns visserligen drygt 15 delstater som tagit sig i kragen och inte har dödsstraff som möjlig påföljd, samtidigt som det finns ett par delstater som använder det väldigt flitigt. Kolla Texas t ex. De avrättar nästan hälften av alla som avrättas i hela USA!? När jag säger att jag tycker att USA är en skam för hela västvärlden tänker jag även på deras självutnämnda världspolis-titel. Dessutom är det antagligen den enda sk demokratin där en president kan vinna ett val genom att få minst antal röster? Hur som helst är dödsstraffet och dess anhängares argument fantastiskt pinsamt…

Kingbeat

[Moa-]
2011-11-21 13:17
#5

Pilskafinnen; ja, dock måste jag tyvärr påpeka att även Sverige använder sig av valkretsar när vi utser våra partiers mandat till riksdagen, så inte heller här är det helt korrekt fördelat jämfört med hur våra medborgare faktiskt har röstat. Däremot blir problemt och skillnaderna i USA ofta större, delvis på grund av deras tvåpartisystem (medveten om övriga partier, men de partier med en relevant chans är två).

Pilskafinnen
2011-11-21 13:41
#6

Så sant. Nu går jag lite OT men jag anser att vi inte har något annat än ett tvåpartisystem här heller. Men det är ju fint att ett återinförande av dödsstraffet inte känns speciellt aktuellt…

Kingbeat

Annons:
[Moa-]
2011-11-21 16:37
#7

Pilskafinnen; nej, jag håller mer eller mindre med dig… Inför förrförra valet skapade vi ett rent två partisystem, vill ni ha alternativ ett eller två, något som senast lättats upp lite i två steg, men problemet kvarstår. Tydligast att alliansens partier inte längre får vara egna partier anser jag var när centern tvärvände i frågan om kärnkraft…

Ytterligare svårare verkar det bli inför nästa val när de övriga fyra partierna skall försöka fungera som egna partier mot den klara majoritet som nu sitter i regerande ställning…

Nej, vi får nog vara gladare för att vi inte har dödstraffet som aktuell fråga i dagsläget, däremot har vi ju minst tre partier som aktivt driver frågan om hårdare tag mot brottsligheten. Riskerna med dessa är ju både lägre nyanseringsgrad, mer övervakning och segregering i straffen baserat på vår bakgrund…

Pyttelite
2023-03-21 20:00
#8

Giftinjektioner kan inte användas eftersom läkemedelsindustrin vägrar leverera kemikalier.

I delstaten Idaho i USA kan dödsdömda snart börja ställas inför exekutionsplutonen. Delstatens senat godkände på måndagen en lag om avrättning genom arkebusering.

Läs mer här:

https://svenska.yle.fi/a/7-10031061


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Giftinjektioner kan inte användas eftersom läkemedelsindustrin vägrar leverera kemikalier.
Upp till toppen
Annons: