Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 8694 ggr
Mrjag
7/6/11, 10:02 AM

Tiggeri i Stockholm

Är det bara jag som lessnar på tiggandet i Sthlm?

Tiggarna står lite överallt. En del står på sina knän och ber en bön och har en kopp eller liknande framför sig där man ska sätta pengar, flera har en skylt där det står "Jag är hungrig", vissa ser medlidande ut på en när man går förbi och säger "please".

I T-banan delar de ut lappar på sätena som berättar t.ex. om hur deras barn är sjuka i cancer och att de ej får hjälp av socialen. Eller så kommer någon hemlös o frågar om pengar. "Hej, jag heter Kristina och jag är hemlös. Kan ni skänka några kronor".

Jag brukar ibland säga åt dem att skaffa ett jobb istället. Men det är visst omöjligt

Tyvärr måste jag medge att det är många som skänker pengar till dessa. Vilket givetvis innebär att det kommer att fortsätta. 

Jag förstår inte varför polisen och SL inte tar i med hårdhandskarna mot detta.

Jag har själv skrivit till SL om detta men de säger att det enligt lagen inte är förbjudet att tigga i T-banan.

Skulle inte förvåna mig om många av dessa är professionella utländska ligor som kommer hit och tigger. Jag hörde dock att 26 stycken personer hade blivit utvisade från landet p.g.a. tiggeri och lösdriveri.

Annons:
LaSadie
7/6/11, 5:17 PM
#1

Det är inte lätt att få jobb om man inte har en adress som man är skriven till samt telefon. Det är en ond spiral de har hamnat i. Så det är inte bara "skaffa ett jobb" för vissa. Andra ja, men om man är hemlös=problem. Kan man inte svenska felfritt=problem. Visst finns det ligor som finns för vissa fall, men de andra kan ha problem med pengar och inte få mat för dagen

Sara
7/6/11, 10:03 PM
#2

En adress är lätt att fixa, bara ta poste restante. Gratis och inga problem alls. Man kan dessutom vara skriven på församlingen = kommunen.

Sara

LaSadie
7/6/11, 10:14 PM
#3

#2 Jag har lärt mig nått nytt idag :) Tack för den nya kunskepn, men hur många vet om den? Visst är man skriven i en kommun, men det betyder inte att man har en bostad :P

Sara
7/7/11, 9:01 PM
#4

# 3 Nej det är inte alla som vet. =)

Och nej, bara för att man är skriven nånstans så har man ingen bostad. Men jag vet att man faktiskt kan ordna upp sitt liv om man vill men man måste verkligen vilja och dessutom anstränga sig. Och nej, det är inte lätt, långt ifrån. Men ingen annan kan göra det för en.

Steg ett kanske är att ha just en adress där man kan hämta sin post.

Steg två är att få en inkomst och bostad = socialkontoret. De kan inte trolla fram bostäder men då får man ställa sig i kö och ta en när man får. Socialnämnden kan gå in och ge en hyresgaranti om behöver en sådan för att få ett kontrakt.

Har man ett missbruk som väldigt många hemlösa har så får man söka hjälp med det. Vet att det är lätt sagt av mig som inte har det men det finns hjälp att få men man måste vilja och kämpa.

Sara

Mrjag
7/8/11, 11:08 AM
#5

Iofs så tycker jag synd om dem men innebär det att jag ska acceptera att tiggeri förekommer överallt??

Sara
7/8/11, 3:40 PM
#6

# 5 Frågan är om det är synd om dem?

Visst är det säkert synd om några som hamnat mellan stolar i myndigheter osv men många har nog egentligen bara sig själva att skylla. Och jag tror faktiskt många skulle kunna ta sig ur det om de bara kämpade för det.

Jag har inget problem med att någon sitter och tigger, då väljer man själv om man vill gå förbi utan att ge eller om man vill ge. Men när de kommer fram och tjatar, det tycker jag är jobbigt.

Sara

Annons:
elet
7/10/11, 11:30 AM
#7

#6 Jag skulle säga att det är synd om alla tiggare. Oberoende om de har sig själv att skylla eller inte, för det kan man säga om allt. Jag tror att alla försöker så gott de kan, men vilka tidigare erfarenheter, upplevelser och personlighetsdrag spelar ju förstås in. Tiggare är inget drömjobb, och jag tror att det är en sista utväg, när ingenting annat fungerar.

Jag tycker dessutom att det är bättre att tigga istället för att stjäla och jag ger gärna pengar till tiggare. Varför kan man inte hjälpa dem som inte har när man själv har?

Mrjag
7/10/11, 12:10 PM
#8

Men förstör det inte helhetsbilden med tiggeri? För någon dag sedan när jag gick efter Kungsgatan i Sthlm så stötte jag på två stycken bara på en kort promenad.

De såg utländska ut och jag är ganska säker på att det var från en liga.

elet
7/10/11, 1:02 PM
#9

Helhetsbilden… mjä, du menar hur det ser ut? Jo, på sätt och vis. Men samtidigt är det vardagen för många människor, och det ska väl inte heller sopas under mattan med.

Sara
7/10/11, 1:07 PM
#10

# 7 Men hur hjälper det dem? Tar de tag och fixar sina liv eller lär det dem att de inte behöver det för de får pengar ändå?

Känns lite som att göra dem en björntjänst. Dessutom så tror jag inte pengarna går till mat och sånt bara utan alkohol och droger. Då skulle jag hellre köpa en macka eller en hamburgare åt dem.

Sara

elet
7/10/11, 3:38 PM
#11

Jo, kanske gör dem en björntjänst. det är sant. Men samtidigt tror jag att dessa ofta vuxna människor har förnuft nog att själv avgöra om de ska sitta där på gatan, om det är "lönsamt" eller inte. För många är väl alla andra vägar redan prövade, och inte ett alternativ för tillfället. Dessutom tror jag inte att det är så lätt att bara "fixa upp sitt liv" för många.

Jag ser det inte som min uppgift att lära dem som tigger att sluta tigga, uppfostra dem, utan jag bidrar med vad jag kan för tillfället. Det är mer samhället i stort, på politiskt plan, som måste hitta tiggare och uteliggare och hjälpa de som hjälpas kan.

Sara
7/10/11, 4:17 PM
#12

# 11 Nej det är inte lätt, det är säkert betydligt lättare att tigga pengar, det krävs inte direkt någonting för att göra det. Bara att se lagom sliten ut och sitta nånstans.

Och det är helt valfritt att ge pengar till dem. =)

Sara

Itchy
7/23/11, 11:21 PM
#13

i örebro har vi oxo ett STORT problem med tiggare Skrikandes

om man en solig dag går längs drottninggatan (huvudgatan i stan) så sitter en tiggare var 25e meter med en filt & en mugg de vill att man ska lägga pengar i, ibland står de med dragspel, vilket låter som om man stryper en katt med en säckpipa…

de skcikar även ut sina små barn med rosor, och vill att man ska ge pengar för att få en ros som i stort sett är vissen

jag är sjukt trött på alla tiggare som finns både i huvudstaden och i hemstaden, och det är dags för lagar emot det anser jag

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Mrjag
7/25/11, 12:07 PM
#14

Håller med itchy. Skulle inte ha något emot lagar ang. detta.

Vampiregirl
7/26/11, 11:17 PM
#15

ge dom pengar för en lägenhet. då slipper du dom Guld i mun

Itchy
7/26/11, 11:33 PM
#16

#15 så jag ska jobba & slita för att ha ngnstans & bo medans de ska få det gratis & utan att anstränga sej ??

You can't spell Bitchy without Itchy

Vampiregirl
7/27/11, 11:04 AM
#17

#16 exakt men…det var inte exakt jag snackade med dig utan med TS

Itchy
7/27/11, 11:08 AM
#18

men vad bra, då borde jag ju nästan säga upp mej från mitt jobb & starta karriär som tiggare, då får jag ju allt gratis utan att behöva anstränga mej…för enl dej är det ju så det ska vara

You can't spell Bitchy without Itchy

elet
8/7/11, 9:21 PM
#19

Alltså herregud!

Förstår ni inte att det är såhär människor i vårt samhälle har det, i Sverige år 2011?! Ska man bara sopa dessa problem under mattan, för att man inte "orkar se" dem?

Vill ni att dem ska börja stjäla istället? För det är det som är konsekvensen av ett förbud.

Tro inte att det är en särskilt roligt och stimulerande syselsättning att vara tiggare. Och att människor frivilligt säger upp sig från sina jobb för att bli tiggare, bara för att man ger en slant till dem när man går förbi. Och #18 Jag tror inte en sekund på att du skulle säga upp dig från ditt jobb för att bli tiggare, även om man fick en lägenhet. Är ditt jobb, dina jobbarkompisar, din sociala status, din trygghet på arbetsmarknaden, så lite värd att du därför sätter dig på torget. VA?

Mrjag
8/21/11, 8:25 AM
#20

Alltså herregud!

Förstår ni inte att det är såhär människor i vårt samhälle har det, i Sverige år 2011?! Ska man bara sopa dessa problem under mattan, för att man inte "orkar se" dem?

Vill ni att dem ska börja stjäla istället? För det är det som är konsekvensen av ett förbud.

Tro inte att det är en särskilt roligt och stimulerande syselsättning att vara tiggare. Och att människor frivilligt säger upp sig från sina jobb för att bli tiggare, bara för att man ger en slant till dem när man går förbi. Och #18 Jag tror inte en sekund på att du skulle säga upp dig från ditt jobb för att bli tiggare, även om man fick en lägenhet. Är ditt jobb, dina jobbarkompisar, din sociala status, din trygghet på arbetsmarknaden, så lite värd att du därför sätter dig på torget. VA?'¨

Jag förstår din tankegång elet men jag håller som sagt inte med dig. Jag har väl inte så mycket nytt att säja i denna debatt utan jag tycker helt enkelt inte att det ser bra ut med folk som tigger. Det sänker standarden.  Kan inte påstå att jag tycker direkt synd om dem, speciellt inte dessa ligor som opererar i Stockholm.

Jag brukar se på folks reaktioner när de ser tiggarna och det är ganska många som inte verkar gilla det. Tyvärr är det också ganska många som skänker pengar - i alla fall i T-banan.

Jag brukar ibland prata med dessa tiggare men ytterst få kan engelska. Jag har pratat med cirka 7 stycken och en kunde engelska. Resten nämnde någon om "france", "romania" "spanish" osv.

Den killen som kunde engelska var från Ungern. Jag sade åt honom att jag inte tyckte det var ok att han gjorde detta men jag skällde inte ut honom.

Jag nämnde också polisen och då reagerade han.

Professionella ligor, ingen tvekan om det.

Om tiggarna börjar stjäla om det skulle bli ett förbud så får de ju ta konsekvenserna av sitt handlande. Det är knappast samhället som borde anpassa sig efter dem utan tvärtom.

Annons:
Mimmi89
8/21/11, 2:25 PM
#21

Jag vill ge dom pengar alternativt köpa mat till dom om dom VERKLIGEN behöver det. Men i dagens samhälle har vi socialen varför skulle dom inte få hjälp? får dom det eller inte? I min lilla håla är jag säker på att dom får hjälp men hålan vill bli större och tar nu in flera busslass med utlänningar. och tiggarna kommer… funderade på om dom verkligen behövde pengarna tills jag såg en pojke komma till sin mamma (som tiggde) med en kebabtallrik…. Det är ju inte precis det ja köper så jag bara har några kronor att vända på…

elet
8/21/11, 6:25 PM
#22

Jag tycker bara att det är fruktansvärt sorgligt att man inte kan dela med sig av några kronor till människor som inte har.

Hela inlägget och tråden känns ganska främlingsfientlig, men ok - Bry er inte om någon annan, utan utgå från att alla tiggare är banditer och oärliga. Ge inget till någon annan, någon annan som inte har. För att det ser "dåligt" ut med folk som tigger. Du pratar som om tiggarna var äcklig ohyra som du vill få bort, och det kanske är det det är, för dig. Men bakom alla dessa finns faktiskt livsöden, och dem tigger inte för att det är roligt, utan för att det är den enda möjligheten att försörja sig.

ge om du vill, ge inte om du inte vill!

Sara
8/21/11, 6:58 PM
#23

# 22 Jag ser inget främlingsfientligt alls i den här tråden.

I Sverige idag har faktiskt alla möjlighet att försörja sig på annat vis. Vi har ett superbra skyddsnät även om folk ibland faller igenom. De här tiggarna som inte ens kan svenska, de borde gå på SFI, utbilda sig eller om de redan har utbildning läsa så de kan få svenska betyg och kunna söka jobb inom sitt område.

Dessutom, många som tigger får inte en bråkdel av pengarna själva ens, utan dem tar ligorna som sett till att de får komma till Sverige. Så de pengar du ger dem går oftast till kriminella ligor.

Men helt klart väljer man själv vad man vill stödja med sina pengar.

Sara

Mimmi89
8/21/11, 7:01 PM
#24

#22 Jag ser absoliut inte dom som ohyra heller men man vill ju veta om pengarna går till det man hoppas på om man ska skänka… och här i ULRICEHAMN har jag sett utlänningar ja, som tigger och köper kebabtallrik. Och det är inte dom som har råd med kebabtallrik eller köper alkohol som jag i så fall vill skänka till… eller till ligor….

Mrjag
8/29/11, 7:16 AM
#25

Jag ska skriva ett medborgarförslag. Alltid något :)

Mimmi89
8/29/11, 7:02 PM
#26

#25 vad är det?

[Dominik]
9/7/11, 8:11 AM
#27

wtf? Jag har inte riktigt tid att skriva eftersom jag ska till skolan om några minuter…men jaja!! Samma sak händer här i Malmö! Dom bara låtsas vara blinda eller skadade. Visa siter på knäna med just skyltar som "jag är hungrig" och säger "pleas" oc dom gungar också lite…typ som om dom var retards.

Annons:
[Ninjakossan]
9/17/11, 12:14 PM
#28

Jag irriterar mig allra mest på de som lägger ut bilder på sina barn och tigger pengar. Det är så många saker som är knäppt med det hela.

  1. Det är inte sällsynt att man ser olika människor använda samma bilder. Det finns ett par tre bilder som alla använder sig av.
  2. Man behöver inte betala för barns läkarvård i Sverige. Det känns som att de inte läst på om hur vården funkar i vårt samhälle, och utgår ifrån att det som på så många andra ställen är dyrt att bli behandlad.
  3. De går ofta runt och lyssnar på en iPod eller har flashiga kläder. Om de ska tigga kan de väl klä ner sig lite så att det blir trovärdigt?

Jag är, som ni märker, väldigt cyniskt inställd till tiggare i Sverige.

[Dominik]
9/17/11, 12:18 PM
#29

#28 Jag håller med dig. Det är jätte jobbigt. Men varför gör dom det? Dom har jo jobb, lägenheter osv, men dom tigger ändå. Varför gör inte polisen nånting ?

[Ninjakossan]
9/17/11, 12:47 PM
#30

Som många skriver så finns det ett känt problem med tiggarligor. Alltså att människor tigger pengar som sedan går till ligor som hjälpt de komma in i landet.

[CatsOnMars]
9/25/11, 1:41 PM
#31

I Sverige kan den som vill få hjälp. Går man till socialen får man direkt någonstans att sova samt existensminimum sedan slussas man in till arbetsförmedlingen. (i grova drag)

Mrjag
9/27/11, 8:58 PM
#32

Jag vet faktiskt inte vad lagen säger om tiggeri. Men jag tycker det är konstigt att politikerna tillåter det. Det enda sättet att ändra på det är att vi medborgare gör oss hörda.

Själv har jag mailat flera ansvariga politiker. Någon enstaka har svarat. Har fått väldigt mycket förvisningar åt olika håll.

Självklart är många av dem med i ligor. Men ändå skänker svenskarna.

Häromdagen var jag elak och tog med lappen när jag lämnade pendeln. Ha ha.

Nästan ingen av dem kan engelska. Jag har försökt prata med dem. Måste vara samhällets bottenskikt. De ser ofta också etniskt lika ut tycker jag. En smula mörk hud.

[Havsödlan22]
9/29/11, 10:23 PM
#33

Varför tycker ni tiggeri är så jobbigt och irriterande, det måste nog vara dagens I-landsproblem. "Jag står inte ut med alla tiggare"

Sara
9/30/11, 1:14 AM
#34

Jag tycker inte tiggeriet i sig är jobbigt.

Men istället för att spendera tiden med att tigga så kunde de utbildat sig och skaffat sig jobb. Dessutom som sagt ovan så är tiggare som inte kan speciellt mycket svenska hittagna av ligor som tar pengarna. Det är att utnyttja de människor i nöd som försöker få ett bättre liv.

Det stör mig.

Sara

Annons:
zippy
10/3/11, 8:19 PM
#35

Det är inte olagligt att tigga i Sverige, trots det har människor utvisats på grund av det. EU-medborgare har rätt att vistas i tre månader i Sverige och får då också tigga här eftersom det inte är olagligt. Däremot borde polisen kunna göra någonting åt tiggande om de som tigger är offer för människohandel.

För de som inte är svenska medborgare eller har uppehållstillstånd så är det förmodligen något väldigt speciellt som ska till för att de ska få hjälp av socialtjänsten annat än med hjälp till hemresa och det som kan behövas fram tills hemresa har ordnats.

Mrjag
10/6/11, 7:04 AM
#36

Jag ska skriva ett medborgarförslag. Det är alltid något :) Hur ska man som medborgare göra om man vill få till stånd en lagändring? Någon som vet?

Eine
10/28/11, 2:09 PM
#37

Man behöver faktiskt inte ge pengar om man inte vill,det är ju frivilligt.Att sedan somliga ser på tiggare eller egentligen tiggeriet med irritation,ja det är deras sak om de inte tål att se en avigsida av livet.Inget att reta sig på tycker jag.De finns över hela världen,även i vår ankdammFlört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hausswolff
11/17/11, 4:38 PM
#38

Vi har Schengenavtalet att tacka för tiggarna. Tack tack.

Mrjag
11/17/11, 11:08 PM
#39

Nu har jag skrivit ett medborgarförslag :)

Mrjag
4/16/12, 7:23 PM
#40

Tiggeriet expanderar i Sthlm. Nu ser man dem året runt. Det har jag aldrig sett förut. De sitter i sina filtar på marken "please krona". Jisses vad less jag är på dem.

Idag senast stötte jag på ett nytt fenomen. Jag gick nerför drottninggatan i centrala sthlm. 3 kvinnor kom fram till mig och tiggde pengar. De satt alltså inte ned på backen utan de gick fram till folk o tiggde pengar. Imponerande.

Jag sa åt dem att skaffa ett jobb. Sedan när jag vände mig om så såg jag att dessa 3 + två till stod o pratate med varandra. Det hela är organiserat så det bara skriker om det. Det enda parti som gjort något är SD (lämnat in en motion). Sjuklövern tillåter allt som vanligt

Inte bra.

Itchy
4/16/12, 8:41 PM
#41

för ett tag sen var det stora rubriker i lokaltidningen efter att ngn tagit bild på tiggarnas "tältläger"  och en insamling startades för att betala biljetterna hem åt dom, allt var frid & fröjd & de talade så tacksamt i tidningarna & en gubbe snyftade över hur alla pengar skulle gå till hans sjuka dotter, 3 dagar efter att tiggarna skulle ha varit tillbaka i rumänien (eller vart de nu kom ifrån)  så mötte jag & mina föräldrar honom på Ica Maxi, med 2st 6 pack öl i vagnen & en falukorvsring…sjuk dotter, jo men tjenare -_-

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[Moa-]
4/16/12, 10:21 PM
#42

Ja, för tiggeriet är ju drömyrket för alla, det är det många på gymnasiet har som mål, "tänk om några månader när jag tar examen och får börja tigga på centralstationen för att få mat"… Jo, tjenare, det är nog många som tänker så…

Det finns två typer av tiggare, båda är offer antingen de som hamnat utanför i samhället och tigger för mat för dagen (eller dagens sil om det är det "behovet" som väger tyngre hos individen), de andra är de ni kallar organiserade ligor, i många fall är detta ren människohandel där utsatta människor tvingas att tigga och någon annan gör en vinst på detta. I båda fallen så befinner sig individen i ett utsatt läge. Hjälp dessa istället för att beklaga er över det mest i-ländskaproblem som ni kan hitta! Bjud dessa människor på ett mål mat om ni vill ha kontroll på vart pengarna går.

Mrjag
4/17/12, 7:47 AM
#43

Tror inte jag är speciellt sugen på att bjuda tiggare som är med i organiserade ligor på ett mål mat.

[Moa-]
4/17/12, 9:18 AM
#44

Som sagt så är sällan tiggare "med i" organiserade ligor, det händer dock att organiserade ligor utnyttjar människor både för tiggeri/prostitution, detta handlar alltså om offer för människohandel. Få människor i Sverige skulle behöva stöd mer än dessa.

Det är nämligen inte så att ett gäng tiggare gå ihop och säger "kom vi bildar en liga" om det är det du tror…

[sakring]
4/18/12, 2:13 PM
#45

# 44 Men det går inte hjälpa dessa. De kommer från EU-länder. De är offer för människohandel det är riktig men vad kan vi göra. Att folk inte tycker om dem kan jag förstå. Jag har själv träffat på en pojke vid en sopstation som letade efter saker som han kunde panta. Han föstod inte svenska men ordet polis förstod han. Jag tror inte ens att han var gammal nog att gå i skolan

[Moa-]
4/18/12, 2:21 PM
#46

sakring; nej, hjälpa dem på långsikt kan vara svårt, men att hjälpa dem för stunden genom ett vänligt ord och ett mål mat kan de flesta bidra med, detta är också ett bidrag som ingen bakomliggande "hallick" kan ta ifrån personen.

[sakring]
4/18/12, 8:01 PM
#47

# 46 Jag tror inte de är intresserade av ett mål mat för det är pengar de är ute efter. Har de inte tiggt ihop tillräckligt får de stryk när de kommer "hem".

[Moa-]
4/18/12, 8:06 PM
#48

Det kan omöjligt skada att erbjuda. Den som är hungrig vill äta, första steget i Maslows behovstrappa.

Annons:
[sakring]
4/18/12, 8:09 PM
#49

Men om de inte är hungriga? Jag känner till den behovspyramiden och den är inte fullständig.

[Moa-]
4/18/12, 8:11 PM
#50

Nej, men det är grundläggande.

Många är hungriga, och som sagt, det skadar ej att erbjuda, du kan aldrig tvinga någon, utan endast erbjuda en möjlighet.

[sakring]
4/18/12, 9:25 PM
#51

# 50 För det första så bor jag 60 mil söder om  Stockholm för det andra så skulle jag aldrig erbjuda någon ett mål mat. Det kan sprida sig till flera.

[Moa-]
4/18/12, 9:41 PM
#52

Ja, det visar ju på människors medkänsla för andra människor… Du frågade vad du kunde göra (eller konstaterade att inget går att göra), jag svarade, att du sedan inte vill bidra det är en annan fråga.

Uteliggare/tiggare finns i många större städer, ej endast i Stockholm (även om denna diskussion gäller just du i Sthlm).

[sakring]
4/18/12, 10:35 PM
#53

# 52 Och hur vet du vad jag gör? Enbart för att jag inte riktar mig till tiggare och erbjuder dem ett mål mat så är det inte sagt att jag inte är aktiv på något sätt. Alla försöker att angripa problemet vid vad de tror är roten till det.

[Moa-]
4/18/12, 10:41 PM
#54

sakring; jag skrev inget om vad du gör, utan det som du inte gör, att du aldrig skulle erbjuda en hungrig människa ett mål mat.

Du skrev ovan att det inte gick att lösa problemet, men då arbetar du på något annat sätt för att hjälpa tolkar jag ditt inlägg som? Har du någon bättre (gärna mer långsiktig) lösning?

Mrjag
4/18/12, 11:10 PM
#55

Idag var det en som delade ut lappar på pendeltåget. Jag läste aldrig lappen men jag såg att det var en bild på en liten unge. Det brukar ju stå att ungen/dottern har leukemi. Har alla tiggares ungar leukemi?

Annons:
Itchy
4/18/12, 11:16 PM
#56

#55 och oftast så är de utskrivna på fotoskrivare/laserskrivare med färg & hela köret, och ofta inplastat…sånt är ju långt ifrån gratis

You can't spell Bitchy without Itchy

[Jimmy.L]
4/19/12, 1:26 PM
#57

Ja dessa tiggare på pendeltåget i Stockholm är ett problem, har nog sätt 3-4 tiggare med dessa lappar på den sträckan jag åker Östertälje-Stockholm C. Är inte tiggeri i SL trafiken olagligt? En gång när jag åkte med tuben var det en tiggare med lappar som delade ut då en kille som tog fram någon form av SL-legitimation och sa att tiggeri var olagligt inom SL.

[Moa-]
4/19/12, 2:13 PM
#58

Jimmy.L; möjligen otillåtet, ej olagligt, du har som fastighetsägare/verksamhets ägare rätt att besluta att vissa saker ej är tillåtna inom ditt "territotium" så som glasätning, tiggeri eller alkoholpåverkan, detta är däremot ej olagligt på så sätt att det kan bli en straffrättslig process av det hela utan konsekvensen är i majoriteten av fallen avvisande. I Sverige är det lagligt att tigga, vissa länder har förbjudit det, andra länder uppmuntrar i grunden allmossor (bland annat flera av de stora religionerna och länder som tillämpar dessa).

Min fråga till ditt inlägg är, hur kan det vara ett problem för dig att dessa människor vistas där? Du väljer ju själv om du vill skänka något till dem eller ej…

[Jimmy.L]
4/19/12, 2:26 PM
#59

Moa- För min del blir det störande när dom kommer och rasslar med kronor mitt framför nästan på mig.

[sakring]
4/19/12, 9:07 PM
#60

# 54 Moa-  du är specialist på att misstolka. Jag skrev varför det inte gick att hjälpa dessa och avsåg då från myndigheternas sida. Inte heller sa jag att jag inte skulle ge en hungrig människa ett mål mat.

Vad jag gör är att stödja organistioner som jag tycker gör ett bra arbete.

# 59 Jimmy.L jag förstår dig så väl.

[Moa-]
4/19/12, 9:24 PM
#61

Sakring; eller så är du specialist på att uttrycka dig otydligt och inte skriva det du faktiskt avser…

Du skrev själv att du ej ville erbjuda någon ett mål mat "…för det andra så skulle jag aldrig erbjuda någon ett mål mat.". Hur skall jag tolka detta?

[sakring]
4/19/12, 9:36 PM
#62

# 61 Hur vore det att tolka det i  sitt sammahang?

Annons:
[Moa-]
4/19/12, 9:51 PM
#63

För det andra skrev du, vill du ha med hela stycket så förändrar inte det innehåller eller tolkningen…

[sakring]
4/19/12, 10:19 PM
#64

# 63 Hur vore det med att sätta in det sammanhanget som tråden handlar om? Men det är kanske för mycket begärt av dig?

[Moa-]
4/19/12, 10:27 PM
#65

Du skriver aldrig, hur skall jag möjligen veta att du inte avser aldrig när du skriver aldrig?

[sakring]
4/19/12, 10:30 PM
#66

# 65 Som jag säger, i sitt sammanhang, men det är tydligen för mycket begärt förstår jag.

[Moa-]
4/19/12, 10:43 PM
#67

Jag anser att du kan bemöda dig att skriva vad du menar. Förklara gärna hur du avser med det inlägget då jag inte förstår hur du anser att jag borde tolka det?

Skriver jag aldrig i ett inlägg så kan du tolka det som aldrig, annars väljer jag ett annat ord, framför allt när jag tydligt avgränsar stycket…

Freke
4/20/12, 12:02 PM
#68

Sakring: Ska är det svårt att skriva vad du verkligen vill ha ut av diskussionen?
Den som läser har alltid tolkningsföreträde, om du inte skriver vad du vill ha sagt så är det svårt att förstå vad du vill ha ut.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
4/20/12, 7:24 PM
#69

# 68 Har Moa- pm:at dig?Flört

Annons:
Mrjag
4/20/12, 9:27 PM
#70

Jag blev t.o.m. intervjuad av en tidning i Sthlm tack vare medborgarförslaget jag skrev hi hi.

Länk:

http://www.iris.se/8370.html

Freke
4/21/12, 1:51 AM
#71

Nä, varför skulle hon det? Att jag tycker något om dig? Att du inte kan uttrycka dig, så man förstår, Jag och Moa vi har våra meningsutbyten i trådarna..

Eftersom det är rätt känt att jag är en rättshaverist och verkligen inte gillar vissa delar av vårat rättsväsen, men för den skull så tänker jag oftast i hur det ser ut det jag skrivt, sen brukar jag analysera hur det kan tolkas, något som du kanske skulle testa, eller låt någon av dina vänner reflektera innan du postar det, för du är rätt dålig på att få fram det du vill ha sagt.. 

Iallafall bland folk som kan läsa..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
4/21/12, 9:55 AM
#72

Mrjag; är det ljudlänkarna som du avser att länka till?

Framkom det något nytt i inslaget?

Mrjag
4/21/12, 1:24 PM
#73

Ja det är länken. Lyssna själv o avgör om det är någe nytt :)

pinku
5/2/12, 6:44 AM
#74

Jag måste säga, efter att ha läst hela tråden, att det är pinsamt och tragiskt att så många ägnar sig åt att gnälla på (och tom sabotera för) tiggare, och sedan med en sådan härlig kamratanda dunka varandra i ryggen över detta hån över mänskligt lidande. Jag kan inte ens föreställa mig den förödmjukande och ovärdiga vardag det måste innebära att vara tiggare. Men det är förstås viktigare att poängtera att det inte ser bra ut, att misstänksamt anta att det enbart ligger illvilja och girighet bakom. Alla kan ju välja om de vill ge pengar eller ej, men en stora frågan tycks vara att tiggeri SYNS. I ansiktet på oss riktiga människor! Fruktansvärt! Jag tycker vi ska kräva en lag på att bara vackra, friska och lyckade människor får synas.

Det är sorgligt att folk ska behöva tigga, jag blir ledsen när jag ser dem. Men jag blir ledsen över att jag inte har mer att ge. Men jag när å andra sidan inte ständiga misstankar att alla försöker "komma undan" med så mycket som möjligt hela tiden. Det kanske beror på att jag själv inte försöker komma undan med något?

Mrjag
5/3/12, 8:42 AM
#75

Men pinku, om nu tiggeriet skulle vara organiserat av ligor, tycker du ändå att det är ok??

pinku
5/3/12, 6:17 PM
#76

Det är fortfarande utsatta människor som tigger, som blivit indragna på ett eller annat sätt. Det är inte upp till mig att fördöma dem, utan det är polisens uppgift att ta fast de som står bakom ligan. Men ingen kan väl tro att det ligger en organiserad liga bakom ALLA tiggare? Personligen blir jag hellre lurad ett par gånger, än blir bitter och missunsam. Dessutom behöver det inte vara en liga bakom, bara för att tiggaren i fråga inte kan svenska. Det finns papperslösa människor utan asyl som inte får tillgång till SFI, soc eller annat. De flesta kommentarerna i den här tråden är genomsyrade av ett sådant människoförakt, att jag blir mörkrädd.

Annons:
Freke
5/3/12, 10:04 PM
#77

pinku: Ditt resonenemang har stora brister och allt för liten insyn, att inte misstro är väl bra förvisso, men att som du skriver.. 
Polisens uppgift att ta fast de som står bakom ligorna som tvingar folk att tigga eller rent av sälja sig själva..

Du tycker inte att det ligger ett visst samhälls och individ ansvar även i den skålen?
Att bara blunda och betala är naivt och ett enkelt sätt att "köpa" sig ett rent samvete..

Det är trots allt så att vi lever i ett land som ska företräda lag och rätt, och att det finns "papperslösa" i landet, innebär ju att det är en bidragande del till att vi har de problemen vi har med illigatet och en stor del av de som är papperslösa borde således inte vara här, för om dessa inte kliver fram för en rättslig prövning så vad och varför ska vi då ha en social tjänst som ska värna om människors väl och rätt?
Då kan vi även skrota polisiära åtgärder för varför ska dom då finnas? Om inte samma lagar ska gälla..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

pinku
5/3/12, 11:56 PM
#78

Jag medger att det inte löser det bakomliggande problemet att ge tiggare pengar, men löser man det problemet genom att vara otrevlig mot dem och säga åt dem att skaffa ett jobb? Om man ska störa sig, bör man inte störa sig på att tiggare måste tigga, snarare än att det inte ser bra ut? Jag säger inte att jag har lösningen, eller ens agerar rätt i alla lägen, men det jag främst reagerar på i denna tråd är den människosyn som framkommer. Och jag köper inte ett rent samvete, tro mig, det gör mig mer ont att se tiggare än att ignorera dem.

Och naturligtvis ska lagarna gälla alla, men det gör de ju inte i dagsläget. Som TS poängterar så har folk blivit utvisade pga tiggeri och lösdriveri, trots att dessa två "förseelser" inte är brottsliga. Om jag riskerade att bli utvisad till ett land där jag med säkerhet skulle fara illa, skulle jag nog också göra allt jag kunde för att undvika det, trots att det var olagligt. Vi vet väl alla att migrationsverket utvisar folk som löper risk att skadas eller dödas.

Utilitarism i all ära, men för mig är det svårt att ignorera individerna. Att förbjuda tiggeri är att straffa redan utsatta människor, och det är naivt att tro att det skulle lösa det bakomliggande problemet. Men om ens mål bara är att slippa se utslagna människor, ja, då kanske det skulle hjälpa lite.

Mrjag
5/4/12, 9:15 PM
#79

Kanske var lite att ta i. Jag tar bort den o sätter den på min blogg istället.

[Moa-]
5/4/12, 9:17 PM
#80

Mrjag; vad är syftet?

Känns som om det är gränsfall till förtal att publicera bilden på det sättet.

Itchy
5/4/12, 10:05 PM
#81

#80 hur kan det vara förtal när inget namn eller kontaktuppgifter uppges ???

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
5/4/12, 10:11 PM
#82

Itchy; en bild är identifierbar, framför allt en tydlig bild där både kropp och ansikte tydligt framgår. Det finns i brottskriterierna inget krav på att namn eller kontaktuppgifter skall framgå, i lagparagrafen används begreppet utpekande, utöver detta finns det rättspraxis.

Itchy
5/4/12, 10:12 PM
#83

#82 det är fullt tillåtet att fotografera på allmänna utrymmen om inga förbudsskyltar finns

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[Moa-]
5/4/12, 10:13 PM
#84

Itchy; ja, däremot är det ej tillåtet att publicera bilder i syfte att kränka någon.

Itchy
5/4/12, 10:17 PM
#85

#84 jag ser inget kränkande med den bilden, bara en tiggare som sitter på ett gathörn

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
5/4/12, 10:28 PM
#86

Frågan är motivet till varför bilden publiceras på det sättet, är det subjektiva syftet att utsätta personen för andras missaktning så är det olagligt. Jag ser det som djupt oetiskt oavsett det bakomliggande motivet…

Mrjag
5/5/12, 8:51 AM
#87

Jag visade bara en av alla tiggare som finns. Tolka det som du vill. Har svårt att tänka mig att det ska vara förbjudet.

[Moa-]
5/5/12, 9:48 AM
#88

Mrjag; du måste ju ha ett syfte med att publicera bilden?

Det är en människa på bilden, som utan att ha bett om det blir uthängd i ett forum på internet, vad är syftet? Har du talat med mannen i fråga? Har han en berättelse att delge oss?Eller är du endast elak och försöker utnyttja människans utsatthet?

Lagligheten kan med stor säkerhet diskuteras…

[Jimmy.L]
5/5/12, 1:45 PM
#89

Mötte tre tiggare med lappar i veckan på pendeln från Stockholm C mot Södertälje hamn, stog nästan samma sak på lapparna om att dom hade sjuka barn. Ena tiggaren var nästan aggressiv mot dom som inte gav pengar och höll handen mot ansiktet på folk.

Mrjag
5/7/12, 8:41 AM
#90

Jimmy - Då hade du en orsak att anmäla dem. SJ ingriper bara - förhoppningsvis - om trafikanter blir ofredade.

Annons:
[Jimmy.L]
5/7/12, 8:44 AM
#91

#90 Är inte SJ som driver lokaltrafiken i sthlm det är SL. Sen är det svårt för OV att ta dom då tiggarna byter pendeltåg ofta.

Denna kommentar har tagits bort.
Hanna
5/20/12, 12:58 AM
#93

Här brukar folk gå runt med en bunt på ca 50-70 rosor och ge, nästan TVINGA, på en en ros. Sen när man väl tagit emot den håller de fram en lapp om att det är synd för att deras barn svälter. Säger man nej så drar de bokstavligt talat rosen ur handen på en.

Frågan är hur man har råd med 70st rosor som man skänker för kanske en femkrona när rosor är svindyra. :S Dessa personer ser även ut att vara välgödda och går runt i märkesskor under sina filtar.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Mrjag
7/16/13, 12:34 PM
#95

Nu är det sommar och sol och många romer runt Odenplan.

Maria
7/16/13, 12:46 PM
#96

#95 Och vad vill du säga med det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mrjag
7/17/13, 9:14 AM
#97

Att jag helst skulle vilja slippa se tiggeri.

Annons:
[Moa-]
7/17/13, 9:21 AM
#98

MrJag; ja, hade vi haft en mer socialistisk värld och en mer omfattande global offentlig sektor hade vi sluppit det, eller snarare människor hade sluppit tigga.

Du är däremot en av de personer som ligger bland de jag tycker absolut minst synd om i detta samhälle.

[Odde]
7/17/13, 9:33 AM
#99

Usch detta äcklar mig, Ni får gärna byta platts med tiggarna om det är det ni så gärna vill…tror dom skulle jobba 10x nogranare och göra ett bättre jobb i ren tacksamhet om dom bara fick ett jobb! tror nog knappast att det är så lätt sitta där skamsen och försöka le..vad vet ni om hur dom hamnat där? vad dom vart med om?? Det fanns människor som tänkte som ni gjorde och dom tog sig inte vidare långt…idylliskt samhälle..🥵

Maria
7/17/13, 9:41 AM
#100

Håller med både #98 och #99

Jag har väldigt ont av att se alla dessa människor som har tvingats till botten i samhället av olika orsaker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
7/17/13, 10:12 AM
#101

Jag tror det var aktuellt som visade om dessa tiggare, dom köper bussbiljetter till Sverige tur och retur och stannar här i ca 3 månader, oftas i tältläger eller någon lägenhet. På tre månader hoppas dom kunna skrapa ihop väldigt mycket pengar, en tjej man pratade med sa att hon gick back på att tigga i Sverige.

Tiggeriet i sig är inte ett problem, utan det är när dom inser att dom inte får in pengar på att tigga eller samla burkar. Då tar dom till andra knep som att råna människor eller luras för att tjäna pengar. Vill man hjälpa till är inte svaret att ge dom pengar utan skänk pengar till hjälporganisationer istället.

Maria
7/17/13, 10:20 AM
#102

Så att mitt inlägg förmodligen har blivit bortröstat.

Jag skriver igen att jag håller med Moa och även det inlägg som var bortröstat.

Fruktansvärt med människor som har hamnat i situationer så att de ska behöva tigga för överlevnad.

Sedan kan jag bli förbannad på att man röstar bort inlägg som är helt emot ens egna åsikter. Lågt.

Personangrepp och liknande är acceptabelt men inte annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Odde]
7/17/13, 10:24 AM
#103

klarar ni inte av sanningen? därför ni röstar bort mitt inlägg? har inte snackat dåligt om någon person här inne så jag förstår verkligen inte vart ni har någon rätt att rösta bort mitt inlägg..

Maria
7/17/13, 10:25 AM
#104

Mitt inlägg är också borttaget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Odde]
7/17/13, 10:26 AM
#105

#104 grymt löjligt beteende av "vuxna" individer..

Maria
7/17/13, 10:28 AM
#106

Det är förmodligen det allmänna "anmälasystemet" och inte sajtens admin. som ligger bakom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
7/17/13, 10:30 AM
#107

Även mitt blev bortröstad, någon som sitter och klickar på anmälan. Trist.

[Moa-]
7/17/13, 10:47 AM
#108

Jag har återinladdat de bortröstade inläggen, och undanber omotiverade anmälningar. Att man inte håller med är inte skäl att anmäla inläggen.

Maria
7/17/13, 10:53 AM
#109

#108 Bra

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
7/17/13, 10:54 AM
#110

Jimmy.L; du får gärna påvisa källor på dina påståenden i inlägg 101, det inlägget är väldigt mycket på gränsen till att stanna borttaget. Jag har inte sett några som helst dylika kopplingar eller hört något dylikt.

[Odde]
7/17/13, 10:56 AM
#111

#108 +9

Annons:
[Moa-]
7/17/13, 11:30 AM
#113

Jag ser inga fall där tiggarna övergått till brottslighet?

De fallen med de döva (dövstumma existerar överhuvudtaget inte), var vad jag hört svenska ungdomar som var uttråkade och såg detta som en ren möjlighet försöka få tag i pengar, ett rent bedrägeri med andra ord.

För många är 30 % av de intjänade/intiggna pengarna långt mer än alternativet. Om jag arbetar åt en arbetsgivare så tar vederbörande en del av de pengar jag tjänat in, jag ser inte riktigt den enorma skillnaden… Däremot att felförekommer gör det absolut, men att hjälpa lite är bättre än att inte hjälpa alls.

[Jimmy.L]
7/17/13, 11:43 AM
#114

#113 Nu gör du exakt samma sak som jag gjorde, du har läst eller hört det. Så du kan väl ta fram källa på det tack att det var Svenska ungdomar som ligger bakom händelsen i Södertälje förra veckan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5469861

Bland dom 22 personerna har vi hittat fem brott , bland annat ett fall av vårdslöshet i trafik, för att ha kört på en person med bil, och en person som snattade parfym och ett par skor i Uppsala och så tre personer som i vintras tog metallskrot från containrar vid två verkstadsföretag i Uppsala och Knivsta.

[Moa-]
7/17/13, 12:21 PM
#115

Jimmy.L; nej, det är inte samma sak, det är skillnad på att peka ut människor som bedragare och att inte göra det. Ingen av artiklarna du hänvisar till talar om någon koppling till någon organiserad liga gällande dövbedrägeriet.

"Men dom flesta av tiggarna är troligen inte tvingade till det enligt både hjälporganisationer och polisen." Din länk ovan (SR)

Sedan har inte jag sagt att inga tiggare begår brott, däremot anser jag inte att det finns någon källa som säger att tiggarna övergår "till andra knep som att råna människor eller luras för att tjäna pengar".

[Jimmy.L]
7/17/13, 1:03 PM
#116

Moa- Nu gör du det exakt många organiserade ligor vill att man skall göra, förneka att dom finns!

Tror du på allvar att det inte finns ligor i Rumänien som drar nytta av att deras landsmän åker hit och utnyttjar dom till att begå brott.

Motbevisa mig då att vissa tiggare inte går från att tigga på gatan till att begå brott.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sendte-over-42-millioner-hjem-til-romania-3856638.html

Hjälp tiggarna genom att ge hjälporganisationer ett bidrag istället.

[Moa-]
7/17/13, 1:13 PM
#117

Jimmy.L; nej, jag förnekar inte att det finns ligor.

Jag hävdar att majoriteten av tiggarna inte tillhör någon liga, med stöd av både polisuttalande och hjälporganisationer.

Nej, enligt alla jurdiska och logiska principer så är det den som påstår något som skall bevisa det, inte tvärt om.

Vilka hjälporganisationer ger pengar till dem som sitter på gatan och tigger samt deras familjer? En del av de pengarna du ger går rätt även när det gäller ligor, i majoriteten av fallen så går pengarna direkt till den som avsetts.

[Jimmy.L]
7/17/13, 1:29 PM
#118

Moa- Du har ju inte läst artikeln jag postade i #116. Ingen mening att posta länkar om du inte läser dom artiklarna då ber jag dig inte hänvisa till källor. I den finns det ett dokument på 59 sidor att läsa om tiggeri.

Hjälporganisationer kan ju hjälpa dom i deras hemland där dom bor och det är där hjälpen behövs! Fler tiggare kommer leda till förbud att tigga det förlorar tiggarna på och vad händer då tror du?

Annons:
[Moa-]
7/17/13, 1:35 PM
#119

Jimmy.L; du postade 6 länkar i inlägget tidigare som jag gått igenom, inslag från norsk TV är inget jag riktigt finner relevant i diskussionen.

Att tiggare sänder hem pengar ser inte jag som något konstigt eller fel. Vidare orkar jag inte sitta och läsa en lång text på norska, är det något som du anser relevant får du påvisa det. Inte heller känner jag mig särskilt manad att läsa 59 sidor lång text på norska. Min syn på det hela är jag redan ganska klar i.

Vilka hjälporganisationer, vad hjälper de till med? Hur skall dessa tiggare få den hjälpen?

[Jimmy.L]
7/17/13, 1:45 PM
#120

Moa- Finner det ingen mening att fortsätta med denna debatt när du inte vill sätta dig in i vad som görs av myndigheter och av hjälporganisationer.

Det är så lätt att kontakta dom och fråga vad dom gör. Jag lovar att dom inte skäller ut dig för att du vill veta vad dom gör för tiggarna och deras situation i deras hemländer. Är bara att lyfta på telefonen eller sända ett mejl. Vilka det är bara att Googla det är inte så svårt som du tror.

Du väljer att skjuta på problemet istället för att hitta en lösning!

[Moa-]
7/17/13, 1:52 PM
#121

Jimmy.L; men det är ju du som framförhåller dem som ett alternativ, då måste väl ändå du veta vad de gör?

Jag anser att ge pengar till dem som ber om det är en god gärning, och jag skulle aldrig vilja byta plats med någon av dem som finner detta som en av de sista utvägarna.

Jag anser att jag är relativt insatt i frågan och är väldigt trygg i min ståndpunkt. Vet inte riktigt hur en artikel på norska om de norska omständigheterna skulle påverka detta?

pinku
7/17/13, 2:13 PM
#122

Jag måste bara inflika med ett varmt tack till Moa-, Odde och bumbleboo. Den här tråden gjorde mig riktigt deppig, men ni återställer mitt hopp till mänskligheten.

Maria
7/17/13, 3:22 PM
#123

I Göteborg så har man fortfarande inte hittat belägg för att det är ligor som organiserar tiggandet.

Här kommer en länk från 2012.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mrjag
7/17/13, 8:00 PM
#124

Tiggeriet är organiserat men tiggeri är inte kriminellt. Sedan är det ju upp till en själv om man tror på det som står på deras lappar ( mitt barn har leukemi osv).

Denna diskussion leder nog ingen vart. Romerna kan nog känna sig trygga, inte en chans att Sverige skulle kasta ut EU-medborgare.

Denna kvinna fick välja mellan tiggeri eller prostution:

http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/

Marius Gaspar - en f.d. romsk tiggare- säger att det är organiserat men oftast bara inom familjen:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sanningen-om-tiggarna-ar-komplicerad

[Moa-]
7/17/13, 9:25 PM
#125

MrJag; det finns som sagt delade åsikter och ingen verkar ha kunnat bevisa att detta skulle vara genrellt gällande. Ja, ligor förekommer, men även polisen och välgörenhetsorganisationer anser att dessa är undantag och att "den stora massan" ej tillhör någon "liga".

Frankrike river huset för romer i det egna landet, romer har varit förföljda och nedvärderade under århundraden, såväl i Sverige som i utlandet så varför skulle Sverige idag ej avvisa dem enligt gällande regelverk?

Annons:
Martin
7/18/13, 6:11 AM
#126

Jag kan bara se på min del av landet, Malmö med omnejd där tiggeri är ett väldigt litet problem jämfört med många andra ställen. De flesta som "tigger" (insamling kallas det ju oftast när det är föreningar och dylikt, tiggeri när det är ensamma) är ju i grund och botten samma sak så jag ser inte riktigt problemet. Och de flesta som jag upplever tigger/samlar in och som är ett problem är påflugna föreningar som har svårt att acceptera ett nej.

Problem är det när kriminella krafter ligger bakom att tvinga folk att tigga, vilket händer och inte är helt ovanligt. Hittar inga länkar nu men vet att det förekommit, och säkert förekommer, i Malmö på precis samma sätt som utländska tjejer lovas jobb och fråntas pass och tvingas prostituera sig osv. Det är en smutsig värld som många inte vill se, men som finns. Testa att ta en taxi och fråga om de vet något ställe där det finns "trevliga tjejer" så kan många taxichaufförerna i Malmö i vart fall någon klubb de kan köra till. 

Någon pratade tidigare om hemlösa och jag har ingen uppfattning om tiggarna i Malmö (oavsett de tvingas eller inte) är hemlösa eller inte. De flesta hemlösa har i vart fall en adress precis som någon också påtalade. I Malmö har vi ett par hemlösa som egentligen inte är hemlösa, de har lägenheter och betalar hyror för dem precis som alla men har valt att sova ute, samla burkar och skräp. För något år sedan (var nog rätt många år sedan nu) dog en av dem med flera miljoner på banken. Nu tror jag inte de flesta hemlösa är miljonärer eller har valt det frivilligt, men det finns de som gör det.

Själv ger jag aldrig pengar till hemlösa/tiggare men har vid många tillfällen köpt dem en kaffe eller varmkorv om de står utanför pressbyrån och jag ändå skall in där. Oftast blir de glada och tacksamma men jag har också fått en loska i ansiktet för att jag inte gav han pengar så han kunde köpa alkohol istället för "en jävla kaffe".

mvh Martin

[Moa-]
7/18/13, 8:41 AM
#127

Absolut finns det ligor som bör motarbetas, däremot är det då ligan och huvudmännen som bör motarbetas ej tiggarna som sådana. Den enskilda tiggaren som sitter på gatan är lika utsatt om inte mer utsatt om någon tvingat personen att sätta sig där som om personen själv funnit sig tvingad att sätta sig där.

Vidare vet jag inte varför det vore mindre värt för en tiggare att få köpa sig en öl än en kaffe… Jag anser inte att vi skall omyndigförklara människor och  frånta dem rätten till egna val och avgöranden. Direkta droger kan vara en fråga, men samtidigt är det i stort omöjligt att kontrollera.

Martin
7/18/13, 8:12 PM
#128

#127 Man skall inte heller omyndigförklara givmilda personer som väljer att ge pengar till de som står med en mössa i handen eller till andra välgörande ändamål, att själv få avgöra vilket välgörande ändamål de pengarna skall gå till.

Jag kan givetvis ha fel angående den tiggaren, men jag känner igen honom och uppfattar honom som alkoholist. Jag är inte beredd att medverka till andras sjukdom/beroende. Det framgick inte innan, och behöver inte heller förändra någons uppfattning (jag köper att jag kanske uppfattas som arrogant eller konstig som tycker det spelar roll vad pengarna jag skänker går till, det står alla fritt att tycka vad de vill om mig).

mvh Martin

Martin
7/18/13, 8:15 PM
#129

#127 I övrigt gällande första stycket håller jag helt med, inser nu att det inte heller framgick i mitt inlägg som du replikerade på. Precis som att vi inte skall motarbetare eller i huvudsak inrikta oss på de prostituerade (jo, med hjälp skall vi inrikta oss mot dem) så skall vi såklart göra samma sak med tiggare som är offer för kriminella ligor, eller bärplockarna eller någon av alla de andra grupperna som är utsatta.

Det är få gånger jag anser att det är framgångsrikt att slå mot de lägre leden, men det finns en del situationer det ändå är befogat och väl fungerande. Men det är då mot företeelser och inte personer.

mvh Martin

[Moa-]
7/18/13, 9:00 PM
#130

Alla har rätt att göra sina egna val, ge eller inte ge, samt att ge på det sättet man själv önskar. Däremot kan jag förstå att den som ber blir frustrerad över att få något som personen inte efterfrågar och kanske inte önskar. Båda parter har enligt mig rätt till sitt val och sin reaktion. (Däremot har ingen rätt att ta till någon form av fysiska angrepp.)

Gällande prostitution anser jag att lagen och skuldbeläggningen är märklig, i det förhållandet är säljaren ej straffbar, utan endast köparen skall straffas. Ser du på en transaktion gällande droghandel istället så anses köparen bära den stora skulden och riskerar som regel högre påföljder än den enskilda köparen. Vart är logiken i detta? Kan en langare aldrig ha hamnat i den sitsen genom olyckliga omständigheter eller tvång? Jag köper inte dessa argumentationer. (Dock som vanligt en helt annan fråga.)

Martin
7/18/13, 9:16 PM
#131

#130 Håller helt med dig om att sexköpslagen har en del i övrigt att önska, men jag förstår grunderna till att den kom till. Sen tror jag inte det har fungerat så bra som de velat, det kan ha haft motsatt effekt.

Visst har alla (i viss mån) rätt till att reagera hur de vill om de blir erbjuda något de vill ha. Det säger jag inget om. Här fick han faktiskt till och med reagera som han ville utan påföljd. Sen har jag kanske svårt att se att man skall bli så frustrerad som han blev. Vad vet han om min sits? Jag har kanske inte pengar att ge (oavsett vad han vill ha dem till) men jag kanske har ett kaffekort där jag kan erbjuda honom en kaffe? En annan gång kanske han vill ha kaffe, men då har jag bara en ölburk att ge honom skall han bli frustrerad då också? Jag kan köpa att man kan bli frustrerad om man inte får som man vill, men så är det här i livet; Man får inte alltid som man vill eller det man önskar. Det får man nog lära sig leva med.

mvh Martin

vallhund
7/19/13, 9:30 AM
#132

88% av de som svarade på expressens webb fråga verkar vilja kriminalisera tiggeri.

Vet inte hur bilden ser ut, scrolla annars ner till webbfrågan o kolla resultatet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Maria
7/19/13, 9:32 AM
#133

Det är klart att man vill förbjuda saker som stör ens världsbild och gör att man blir irriterad.

"Ser man det inte så finns det inte"

Det är att förenkla saker tycker jag och att inte vilja gå till botten med de verkliga problemen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
7/19/13, 9:38 AM
#134

vallhund; dock skall då hänsyn tas till hur frågan är ställd och att de som röstar ej speglar Sverigesbefolkning, så med andra ord skall resultatet tolkas med en stor nypa salt. 561 personer har svarat än sålänge, vilket egentligen inte säger någonting överhuvudtaget.

vallhund
7/19/13, 9:48 AM
#135

Absolut Moa-, det är jag medveten om, noterade oxå antalet röstande men tyckte ändå att siffrorna var skrämmande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
7/19/13, 9:55 AM
#136

Skrämmande utan tvekan, men tyvärr är tidningsläsare väldigt lättpåverkade och hade frågan ställts i omvänd form och kompanjerats av en artikel om någons utsatthet och hur detta är personens räddning så hade siffrorna troligen i stort sett varit omvända… I dylika omröstningar är rösterna alltid i den rikning som tidningen avser tyvärr, människor verkar ha förlorat möjligheten att göra objektiva bedömningar.

millam
7/19/13, 1:48 PM
#137

I närheten där jag bor finns en tiggare av den sorten, hon sitter på gatan och ser eländig ut. Med jämna mellanrum kommer dit en annan kvinna, dom pratar på sitt språk ett tag, sen går den andra kvinnan.'

Det är bara det att den som kommer att kolla läget är väldigt fint klädd varje gång, har en nyköpt kaffemugg i handen hon dricker ur, röker.. Kan inte vara särskilt fattig.. Klart man ifrågasätter vissa tiggare.

Jag ger aldrig pengar, däremot, om jag har, en frukt eller smörgås. Om dom vill ha, det vill dom inte alltid heller..

Intehärutandär
8/2/13, 4:36 PM
#138

Tycker det är ytterst tragiskt att man tar för givet att en tiggare är en dålig människa som får skylla sig själv, är lat, missbrukare osv.

Jag bor i en medelstor stad där 50-tal ensamstående föräldrar med barn blev hemlösa bara dem senaste åren. Majoriteten har inte supit bort sina pengar - utan blivit sparkade i röven av samhället.

De flesta handlar om hederliga kämpande människor som t ex drabbats av sjukdom i familjen och blivit av med inkomst för FK krånglar med simpla utbetalningar, så hyran blir försenad. Och efter 3 uteblivna hyror så kan man bli vräkt (beroende på hyresbolag). Med hyresskuld så är det inte lätt att få ett nytt kontrakt. Man kommer snart efter i skulder som växer hos kronofogden och livet känns hopplöst. 

Det är inte heller ovanligt att Du står där med cancerbehandlingar och ska ut i arbete, fast Du inte kan ta hand om det basala ännu. 

Jag deltog i en demontration emot utförsäkringarna för 2 år sedan och de var riktigt tragiska livsberättelser man fick höra. Detta är det sk välfärd-Sverige.

[Mustangcab]
8/3/13, 12:22 PM
#139

Det tragiska är att Rumänien inte kan ta hand om sina romer på ett mänskligt sätt utan de tvingas utomlands  för att tigga.

Annons:
[Moa-]
8/3/13, 12:32 PM
#140

Mustangcab; dock ett problem över hela Europa med romernas situation tyvärr, Frankrike river deras bostäder och tvingar dem många gånger att lämna landet… I Sverige är det inte ovanligt att romer förföljs i butiker utan saklig grund, deras situation är minst sagt tragisk.

[Mustangcab]
8/3/13, 12:35 PM
#141

# 140 Jovisst är det så men det mest tragiska är att deras hemland behanldar dem som de gör.

Maria
8/3/13, 12:40 PM
#142

Men är verkligen Rumänien Romernas hemland? Även om det bor mycket Romer just i Rumänien.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
8/3/13, 12:48 PM
#143

Frågan är ju vad som skall bedömas som hemland, när anses du "tillhöra" ett annat land, när du bott där 50 år? 10 år? Är född där? Eller om dina föräldrar är födda där? Eller skall hela släktträdet finnas inom landet? 

Romer är genom tradition ofta ett resande folkslag och har därmed funnits och bott i stora delar av Europa genom tiderna. Sverige har ägnat sig åt tvångssterilisering, tvångsomhändertaganden, förnekat barnen rätten till korrekt skolgång, tvångsavvisningar och invandringsförbud, så även under andra världskriget när romernas situation var extremt kritisk.

Jag anser att det är viktigt att vi i Sverige ser även vår del i romernas situation och inte endast pekar fingrar på andra länder och säger att de inte tar sitt ansvar och gör sitt. Sverige är i hög grad en del av problemet, något jag senast i i veckan noterade på arbetet när kollegor envisades med att nyttja tidigare nedsättande benämningar på folkgruppen. Hur mycket är människan villig att se sitt ansvar och förändras om de inte ens kan tänka sig att vårda språket och använda korrekta termer? (Som dessutom både är kortare och enklare att uttala.

[Moa-]
8/3/13, 12:50 PM
#144

Bumbleboo; de har bott och bor över hela Europa och delar av Asien även om många bor i just Östeuropa, ursprungligen (för 1000 år sedan) skall de enligt Wikipedia härstamma från Indien. Så du har helt rätt.

[Mustangcab]
8/5/13, 11:10 PM
#145

# 142 De är rumämnska medborgare i alla fall.

vallhund
8/6/13, 3:45 AM
#146

#145 Alla Romer är inte medborgare i Rumänien.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
8/6/13, 8:56 AM
#147

Mustangcab; har du källa på detta? Läs inlägg 143 och 144.

[Mustangcab]
8/6/13, 8:58 PM
#148

# 146 Nej naturligtvis inte men de som det talas om i nyheterna på TV är det. Det finns svenska romer också. Fast de behöver inte tigga då  vi har ett socialförsäkringssystem som fungerar någorlunda. Såvida de inte kan försörja sig själva.

[Moa-]
8/6/13, 8:59 PM
#149

Mustangcab; samtliga? Det låter väldigt otroligt att någon skulle ha undersökt samtliga fall, ofta gör människor det lätt för sig och generaliserar kraftigt…

[Mustangcab]
8/6/13, 9:10 PM
#150

# 149 De fall som påträffast i Göteborg var der rumänska romer som kommit hit för att tigga. De intervjuade flera personer bland dem. De visade även att det fanns en öppen förskola dit deras barn kunde gå medan föräldrarna tiggde och de intevjuade den rumänske företrädaren där om det var för konsulatet eller ambasaden ska jag låta vara osagt. I förra veckan nyhetsändingar i SVT. Kan tyvärr inte länka till dem men sök på SVT och rumänska romer så hitter du det säkerligen.

Jag menade inte att alla romers ursprung var rumänien. Inte heller att alla som finns i landet kommer från rumänien. Men de har kommit hit sen Rumänien gick med i EU.

[Moa-]
8/7/13, 7:45 AM
#152

Mustangcab; ja, men ingen har sagt att det inte finns rumänska tiggare, eller romer från rumänien, utan det var att du uttryckte dig som att samtliga skulle vara det som vi ifrågasatte.

Det finns även romer som är svenska medborgare, finska medborgare och alla andra nationer…

[Mustangcab]
8/7/13, 11:10 PM
#153

# 152 Det var tiggeriet som diskuterades och de romer som kommit hit. Jag är väl medveten om att det finns romer av annan nationalitet än rumänska. Beklagar om någon uppfattat det jag skrev att så skulle vara  fallet.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Moa-]
8/8/13, 9:42 AM
#155

Direkt osakliga inlägg utan mening eller tillförande i diskussionen tas bort. Alla är välkomna att diskutera, men att endast raljera och försöka förstöra accepteras ej.

[Moa-]
8/8/13, 9:43 AM
#156

Mustangcab; då är vi helt överens. =)

Upp till toppen
Annons: