Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 3312 ggr
Freke
4/27/09, 6:46 PM

Omvänd bevisbörda

Jag har alltid fått lära mig att i Sverige är man utom i två fall oskyldig tills dess att motsatsen bevisat!

de fallen där man måste bevisa sin oskuld är i Skattemål och i Försäkrings ärenden.

Men nu har jag insett att det finns tydligen fler fall?
Där man döms på misstanke, sen har myndigheterna sekretess stämplat utredningen så den som det gäller får inte ta del i vad som han anklagas för?

Är detta rätt eller är det rättsröta?

Jag tycker personligen det luktar Skunk och är ett sådant otroligt rätts övergrepp i Sverige.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
MoiraIne
4/27/09, 8:43 PM
#1

Hm…kan du berätta vad du menar med fler fall? Lättare att säga nåt om jag vet vad du åsyftar, annars blir det bara allmänna spekulationer vilket kan bli väldigt fel…

Martin
4/28/09, 1:22 AM
#2

Läser jag ditt meddelande rätt är någon dömd för något han misstänks för, utan att veta vad. Det låter ganska orimligt då man skall få veta vad man är misstänkt för, och är han dömd borde han rimligen veta vad han är dömd för.

Jag tror att nåogn har vänt på begreppen någonstans, för det låter konstigt.

mvh Martin

Freke
4/28/09, 1:19 PM
#3

Pågrund av en artikel i en tidning, gjorde polisen ett beslag/omhändertagande av vapen, utan beslut ifrån åklagare:

Med resultat att Polisen pågrung av en artikel utan saklig grund resulterat i att ett företag fått hela sitt lager beslagtaget/omhändertaget, vilket förosakat ett stort ekonomiskt lidande för företaget.

Vid kontakt med polisen så vill ingen ta ansvar för vad dom gjort, och vid åberopan på legalitetsprincipen så uttrycker polisen följande:

Vi har gjort rätt i sak, men kanske uttryckt oss felaktigt och sekretess belägger förundersökningen med ett lagstöd som använts mot en person i Sverige tidigare.(denna var terrorist misstänkt), samtidigt som personen(ägaren) det berör aldrig är straffad och finns inte med i allmänna spanings registret, samt innehar ett flertal egna vapenlicenser.

Dömd är han inte för något brott och polisen vid länsrättförhandlingen vägrade att kommentera saken samt att advokaten som är en av de högst utbildade i förvaltnings rätt i Sverige påtalade felen som gjorts i hela ärendet och polisen vägrar att svara..

Vidare då länsrätten inte kunde komma till ett peslut sades att besked om utfall kommer 4veckor senare, det var den 4/4-09 och dagarna innan kom ett besked om att länsrätten inte kan lämna ett besked på utsatt datum utan besked kommer senare.. Idag har vi den 28/4-09, 20 dagar senare och inget besked än!

Samt att denne ägare är anklagad för något som ingen vet vad, varför men Polisen har gjort rätt i ska? Vilken sak??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

MoiraIne
4/28/09, 10:32 PM
#4

Är du säker på att du känner till alla detaljer? Jag tror nämligen inte det är möjligt att göra beslag utan att någon är delgiven en brottsmisstanke (eller om något beslagtas för en skuld). Allt annat verkar ju orimligt?

MoiraIne
4/28/09, 10:37 PM
#5

Är du säker på att du känner till alla detaljer? Jag tror nämligen inte det är möjligt att göra beslag utan att någon är delgiven en brottsmisstanke (eller om något beslagtas för en skuld). Allt annat verkar ju orimligt?

ememem
4/29/09, 10:26 AM
#6

Känns onekligen tveksamt att detta är hela händelseförloppet med tanke på att polisen inte får beslagta utan beslut från åklagare förutom i vissa synnerliga fall, dessutom krävs att det görs sannolikt att det är av värde för utredningen.

Annons:
Freke
4/29/09, 12:15 PM
#7

#4 Jo jag sitter på all information i detta ärende..

Och jag är säker på min sak..
Det som är lustigt är att polisen arbetar på uppgifter av en Journalist, samt att denne journalist fått vår Justieminister att uttala sig i ärendet innan det ens varit uppe i tinget/rätten.

Så det påvisar endast vilken rättsröta som genomsyrar landet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rassA
9/2/12, 3:40 PM
#8

Jag är inte det minsta förvånad, för det första är polisen falsk, förljugen, håller sig inte till sanningen, och det har väl tydligt visat sig att polis och domstolar är i många fall klantar! Stackars människor som råkar ut för denna röta! Polis är den människa jag minst av alla litar på.

rassA

[Moa-]
9/2/12, 3:55 PM
#9

rassA; det är inte den som hörs mest och högst som har sanningen, utan den som sakligt kan tala för sin sak med grund i riktig fakta. Det kan vara värt att tänka på ibland…

Freke
9/2/12, 8:32 PM
#10

rassA: jag är inte för polisen i så mycket och har inte så mycket för dom i något fall, men att dom är opålitliga kan jag inte hålla med om…
Okunniga i mångt och mycket, men opålitliga??

Nä…

Då är det värre med pensionärer som anser sig ha rätt i allt och alla andra har fel..
För det var ju dom som byggde Sverige och alla andra ska vårda och värna om deras rätt, men dom ska inte vara tvugna att visa hänsyn, för dom har åldern på sin sida…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
9/3/12, 6:49 PM
#11

#8 Du har missförstått något grundläggande. Polis är ett yrke. Inte en människa.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: