Annons:
Etikettgw-persson
Läst 2932 ggr
kerstinjo
2009-05-13 00:25

Leif GW Persson.

Lite info om denne man som är otroligt kunnig och pricksäker med sina gärningsmnnaprofiler.

http://www.leifgwpersson.se/

Efter omfattande, utdragna och tidvis högst osystematiska studier vid Stockholms Universitet (som inleddes l965) lade Leif GW Persson fram sin doktorsavhandling våren 1980.

Avhandlingen handlade om statistiska mätproblem inom kriminologin (Hidden Criminality, Stockholm 1980).

Persson blev docent vid Stockholms Universitet 1982, och 1991 utnämndes han till professor i "kriminologi med särskild inriktning på polisiära metoder och problem" vid Rikspolisstyrelsen.

Under senare hälften av sextiotalet arbetade han således - vid sidan av studierna - som assistent och lärare vid Stockholms Universitet och Universitetet i Linköping, statistisk konsult vid Statistiska Centralbyrån, vetenskaplig rådgivare och sakkunnig vid Socialdepartementet och - från 1967 - som expert och rådgivare åt Rikspolisstyrelsen och dåvarande Rikspolischefen Carl Persson.

 Kerstin 

 

Leif GW Perssons officiella hemsida
  • Redigerat 2021-05-18 20:58 av Pyttelite
Annons:
Caspia
2009-05-13 00:32
#1

Å, han är min idol..!

Envishet och drömmar

kerstinjo
2009-05-13 00:39
#2

Min yngsta dotter gillar honom också och skickade ett SMS till honom i TV, om han kunde vinka till Elin.

"Nu ska jag vinka till Elin" säger han i direktsändning. Lite skoj.

Ja, han är otroligt duktig och har härligt sätt.

 Kerstin 

 

Caspia
2009-05-13 00:43
#3

# 2. Haha! Jag vågar inte sms:a honom men skulle vilja skriva något om att jag uppskattar honom.

Envishet och drömmar

JohannaMax
2009-05-13 21:03
#4

Han är en favorit! Cool, smart intelligent!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

MoiraIne
2009-05-14 01:33
#5

han VAR min…tills jag nyligen träffade på hans namn i en dokumentär om Geijer-skandalen under Palme-Fälldintiden. Grymt besviken blev jag…men man gör väl alla sina ungdoms misstag och det kanske man måste få göra. Han har iallafall kommit lång väg från den tiden…

MoiraIne
2009-05-14 02:51
#6

?hnej, f?rl?t! M?ste dementera mitt senaste inl?gg, det ?r fel person min f?rvirrade hj?rna t?nker p?. Leif GW Persson f?rekommer inte alls i n?mnda skandal, han e ju faktiskt kung! Blandar ihop honom med en annan k?nd Leif, hur jag nu lyckas med det f?r dom ?r inte ett dugg lika?

Annons:
David
2009-05-14 03:37
#7

#5 och #6. Hans namn förekommer rätt flitigt i den skandalen. Det var väl i samband med den som han blev avsatt från den tjänst han hade, när DN gjorde något reportage om skandalen och Leif GW uttalade sig? (är lite osäker, men har för mig att jag läst det någonstans)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MoiraIne
2009-05-14 11:29
#8

Jo den andre Leif lär ha gömts undan nånstans, efter att bordellmammorna i Stockholm hänvisade till honom som sin juridiske rådgivare. Men han kom ju fram igen, med buller och bång… Hela händelsen gömdes väl undan rätt bra när Palmes dementimaskin gick på högvarv…

David
2009-05-16 00:08
#9

Här kommer en intervju med Leif GW om Geijer-affären.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2009-05-18 05:52
#10

Måste tillägga, om någon tror att jag inte gillar Leif GW så är han absolut en av mina favoriter, och hans "inblandning" i Geijer-affären gjorde bara att han växte i mina ögon. Har var ärlig och sa som det var, och blev uthängd, och utkastad för det.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Carmarino
2017-04-20 18:36
#11

Det är visserligen en gammal tråd, men GW är tidlös. Här är några roliga citat från honom. Gillar särskilt nummer 8. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ford -57
2017-04-20 19:12
#12

Jo G.W. är en person som törs å kan säga det som ska sägas👍

[Carpinus]1
2017-04-23 08:17
#13

Javisst, Leif G W Persson är mysig! Sedan är det väl lite onödigt av tidningarna att ringa upp honom i tid och otid så fort det begåtts ett större brott - även han borde få chansen att läsa in sig innan han avkrävs en teori. Men han verkar inte ha något emot det, så visst…

Annons:
[GIKmio]
2017-04-23 11:20
#14

Jag har några av hans böcker i bokhyllan. Flera har filmatiserats, bland annat Grisfesten ( filmens titel är Mannen från Mallorca ).

[GIKmio]
2017-05-02 19:35
#15

Ikväll ett nytt fall i GW:s mord. Om mordet på en kvinna vid Kärlekskullen utanför Södertälje. Ett fall jag vill minnas var med i en annan serie han ledde för några år sedan, Sommarmord. Alltid intressant att lyssna på hans teorier..Följer ni serien?

[Carpinus]1
2017-05-02 19:49
#16

#15 Tack för påminnelsen - höll på att missa det! Jo, han är intressant att lyssna på, och väl den enda kriminologen i landet som kan engagera allmänheten.

Upp till toppen
Annons: