Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 6886 ggr
Sara
11/8/09, 5:39 PM

Hedersvåld, vad göra?

Hur ska vi komma tillrätta med hedersvåldet?

Länk

Sara

Annons:
Sara
11/8/09, 5:45 PM
#1

Även män råkar illa ut.

Länk

Sara

Eine
11/11/09, 3:22 PM
#2

Varför inte sätta den som gör det i fängelse och utvisa hela släkten?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jeans
1/22/10, 12:18 AM
#3

Skicka ut dom…dom som håller på med sånt här, har inte här å göra..thats it!

Eine
1/22/10, 12:27 PM
#4

För att klargöra:Jag har inget emot invandring eller människor från andra länder och kulturer.Det är brottet jag reagerar starkt på, att män anser sig ha rätt begränsar en kvinnas frihet och livslängd.Begår man sådana brott så ska det kosta.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jeans
1/22/10, 2:05 PM
#5

Och dom som är här och pysslar med sånt, har inte här att göra, anser jag. Varför sätta dom bakom våra galler och kosta oss pengar? Det ligger inte i mitt intresse alls och för mig är min åsikt allt annat än fientligt mot en viss hudfärg, utan talar om agerandet.

Och sen undrar jag vad som ska kosta och vem som ska betala för det?

StickyKitten
1/29/10, 7:19 PM
#6

Visst, visst, att kicka ut folk till höger och vänster är ett enkelt sätt att bli av med problemet. Men det löser knappast någonting.

Dessutom kan man inte kasta ut svenska medborgare.

Därför måste man angripa själva mentaliteten, och det gör man hos de yngre generationerna. Det finns ju exempelvis Sharifs Hjältar/Hjältinnor och liknande.

En annan sak man kan göra är att se över invandrarpolitiken. Förhoppningsvis har man insett att Sverige inte kan ta in hur många invandrare som helst och att vi dessutom inte kan klumpa ihop alla i vissa förorter och lämna integrationen åt sitt öde.

Annons:
Eine
1/30/10, 2:15 PM
#7

#6 Glöm din dröm!!

Vi kommer aldrig att komma någon vart med den machokultur och de fruktansvärda övergrepp och mord som följer vissa andras kulturer.Inte inom överskådlig framtid,det är min övertygelse.Vad hjälper det att tro sig kunna påverka yngre,då det sällan har med ålder att göra hos gärningsmannen.Mördare blir även unga män som är bröder till flickorna och har en patriark med dålig självkänsla som måste stärkas med att en dotter mördas. Alla  är inte svenska medborgare heller,så där ser jag ingen svårighet med att utvisa på livstid.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jeans
1/30/10, 2:42 PM
#8

Jo, man blir av med problemet, så det e bara att kicka ut dom.. Ser inte det till min uppgift att att ha överssende med dessa, inte en chans…ut med svinen. För sjutton, vi talar om hedersmord, något så jäkla sjukt så jag finner inga ord och här pratar man om överseende.. Bläjk.

elyse
1/30/10, 6:36 PM
#9

Jag känner att bara uttrycket hedersvåld gör att man får uppfattningen att den här typen av våld är särskild. Det handlar ju egentligen om misshandel av barn och kvinnor (och ibland män) och kan på inga sätt ursäktas och ska dömas precis som om Pappa Pär slår Lilla Lisa. Att Lisa i vissa fall heter Soraya ska inte göra någon skillnad. Tyvärr vet jag att det finns de som ursäktar barnmisshandel med kulturkrockar. Vid en föreläsning på Högskolan i Gävle fick jag själv lyssna till en lärare där som berättade att hon i ett fall där man upptäckt att en flicka blev slagen hemma så anmälde hon inte det utan kontaktade imamen i moskén där flickans familj tillhörde och överlät problemet till honom. Det verkar som att när det gäller skyldigheter så låtsas vissa att man inte har någon koll alls, men även om det vore så så har även Mohammed och Zahrah rätt att slippa bli slagna hemma - hur lite deras mamma/pappa än vet/bryr sig. Tar man tag i problemen och låter föräldrar få fängelse och när det behövs placerar barn i fosterhem så tror jag att vetskapen om barnens rättigheter i Sverige sprids ganska fort.

Jag tror inte att det är ungdomarna man ska försöka påverka utan de äldre, speciellt de som har makt inom religionen. Det är inte de unga som bestämmer, speciellt inte i de som lever i klankulturer, vilket det bl.a. finns kurder som gör i Sverige. Unga invandrare har inte alls samma inflytande i familjen som svenska unga kan ha, för det är så befäst att det är mamma, pappa, fastrar, mostrar, farfar etc som har sista ordet. Jag känner till ett 10-tal unga invandrade som utåt sett verkat väl integrerade - ja, hela familjen - men där både söner och döttrar får äktenskap arrangerade. Och detta i lilla Hudiksvall. En kvinna jag hade kontakt med för några år sedan berättade att hon och hennes man inte ens fick bestämma vad deras barn skulle heta utan det gjorde släkten i Irak. Och släkten i Irak kan vi aldrig nå med information om hur Sverige fungerar.

StickyKitten
1/30/10, 7:17 PM
#10

#7 Okej, säg att vi kastar ut alla invandrare som hedersmördar och förtrycker kvinnor.

Men vad ska vi göra med de som är svenska medborgare? Alltså andra generationens invandrare, dessa som vi inte kan kasta ut?

Du löser knappast ett dugg genom att kasta bort halva problemet och sedan ha andra halvan kvar. Du måste lösa problemet i grunden.

Och dessutom är det otroligt trångsynt att tro att problemet inte kan lösas genom att utbilda, informera och påverka den här gruppen av människor. Visst, gamla hundar kan inte lära sig att sitta, men unga kan! Därför ska man satsa på ungdomar.

Sharifs hjältar som jag nämnde består bland annat av ungdomar som själva har övervakat och misshandlat sina egna systrar, men sedan ändrat sig. Och nu jobbar de för att förhindra hedersvåld.

StickyKitten
1/30/10, 7:24 PM
#11

#9 Det som är bra med att påverka ungdomar är att det är mycket lättare.

Det tar såklart tid, men dessa ungdomar växer upp med en aning mildare syn på just heder och efter några generationer är deras synsätt förmodligen betydligt mer "västerländskt".

Ett annat problem är ju dock att Sverige tar in fler människor med den gamla, förlegade kvinnosynen. Det blir som ett steg framåt och två steg bakåt tyvärr.

Jeans
1/30/10, 7:42 PM
#12

DEt ena utesluter inte det andra, att utbilda informera kan man väl göra ändå.. Är så trött på det svenska daltandet, har man begått såna grova brott, så äker dom ut-bums. Jo, det löser en himla massa att ge sjutton i att fortsätta dalta, det är ett ypperligt bra sätt för att få dom att förstå att vi inte tolerar sånt här och kanske får man nån på andra tankar INNAN dom begår brottet. Men hjälper inte det så skickar man ut dom, thats it. Jag kan göra det utan att blinka-lätt!!

Jag e inte ett dugg trångsynt….men jag tycker det e fruktansvärt naivt att hela tiden dansa efter deras pipa och det där daltandet, usch…har svinsvårt för det och det e nästan så jag skäms å svenskars vägnar… Vet du vad utlänningar själva säger om att komma till vårat land och få bidrag å begå brott och om våra lagar, fängelser och bestämmelser? Dom skrattar ju åt oss, allvarligt talat? Nej, jag har faktiskt ingen lust att lägga ner den typen av energi på den typen av problem, vi har så många andra problem som har betydligt högre prioritering enligt mig och jag tar hellre hand om hon som blivit utsatt, jagad, än att behålla deras släkt här och utbilda dom, usch.

Nu pratar jag om dom som inte sköter sig, jag måste poängtera vad jag skriver så inget missuppfattas…

elyse
1/30/10, 7:49 PM
#13

#11 Visst är de lättare att påverka, men där problemen ligger djupt så påverkar man bara för stunden, för ungdomarna vet att det inte spelar någon roll vad de tycker. Ja, ibland inte ens vad mamma och pappa tycker. Det är svårt att stå emot när släkten trycker på om t.ex. äktenskap, även om man själv anser att ens barn ska få gifta sig med vem den vill. (Vilket jag själv sett). Ett Nej kan innebära att alla man känner vänder en ryggen. Jag är övertygad om att många Nej är lösningen på problemet - att vägra acceptera traditioner som är skadliga för individen - men i en kultur där individen bara ingår i en grupp är det inte så enkelt. En man som har problem med sina barn, men vägrar att slå dem, kan framstå som svag i andra mäns ögon. En del av den s.k. hederskulturen beror ju på att familjens heder är så viktig och den blir lätt skadad när det inte är något konstigt att alla skvallrar om varandra. En av mina väninnor är från Libanon och det har hänt att mer eller mindre okända människor (men araber som dem) kommer in på hennes pappas pizzeria och talar om för honom att hans dotter (23 år) minsann varit på krogen i helgen. Han bryr sig inte, men folk har ögonen på hans familj i alla fall.

Kanske ändras kulturen och traditionerna, men då krävs det en ändring även i hemlandet där släkten bor. Eller att släkten på något sätt får mindre betydelse och att individen lyfts fram.

Annons:
Jeans
1/30/10, 8:07 PM
#14

Jo, problemen är djupt rotade och det är sorgligt,  men vi i Sverige måste ju för sjutton kunna sätta gränserna här, dom har inte här att göra….dom har ett val, som alla andra, antingen så fortsätter dom, men då gör dom det inte här, eller så gör dom det inte, å då kan dom väl vara här då. Om man ska få mig engagerad så är det bara offret som jag stödjer.

elyse
1/30/10, 8:11 PM
#15

#14 Självklart ska vi sätta gränser och värna om att alla får ett skydd av lagen. Som förskollärare tänker jag inte acceptera våld, om jag skulle stöta på det. Det är viktigt att vi sänder signaler om att våld inte är acceptabelt utan att man får lösa sina problem på andra sätt.

StickyKitten
2/1/10, 10:01 AM
#16

#12 Det handlar inte om att dansa efter någons pipa, det där är skitsnack. Många invandrare utvisas just på grund av grova brott, dessutom.

Och att utlänningar skrattar åt Sverige är också skitsnack och låter mest som något Sverige-Demokraterna hittat på. Vet du hur många som är otroligt tacksamma för att få komma hit och slippa leva i länder där de blir förföljda etc?

Sverige har ett gott rykte utomlands. Att det finns rötägg som vill utnyttja systemet går inte att undvika, men det är knappast något generellt för invandrare. Och att någon skulle skratta åt oss är enbart inbillning.

Jeans
2/1/10, 12:11 PM
#17

Men snälla du, jag känner ju utlänningar för sjutton, jag hör väl fasen vad dom säger…att man påstår att det inte e sant känns som det kommer från en person som inte har varit i kontakt med folk i det verkliga livet. Mång invandrare utvisas säkert pga av en massa saker, så är det -8ibland för inget och på ett orättvist sätt), men alltför många som blir kvar i våra fänglesler…hörredu. Känner även folk som har sett och ser insidan av kåken och vilka som överrepresenterar vad där vore ju löjligt att ens behöva berätta för en person som bestämt sig för att det inte är sant-även om det motbevisas. Vilket jag ändå inte tänkt att ägna mig åt, jag vet det jag vet…och du vet det du vill tro att du vet…,

Det finns mängder av bra invandrare, jag har aldrig påstått något annat, men jag blundar inte heller för verkligheten.

Jag är iaf inte rasist för att jag vågar säga vad jag tycker, så du behöver inte dra till med såna grejer om du ska motargumentera mig…framöver.

Och ja, jag tycker vi ska skicka ut hedersmördare, fortare än vi blinkar…jag vägrar dalta med dom, så enkelt är det. Men som jag skrev tidigare, jag ser gärna att hon som blir utsatt av sin familj/släkt/vänner får all den hjälpen hon ska få och är värd för att få leva ett fritt liv i SVERIGE!!! Pengarna ska läggas RÄTT…. Men sen att du och många med dig ser det som något 'fint' att hjälpa mördare och terrorister, får stå för dig…eller vad det nu e du vill!!

StickyKitten
2/1/10, 8:16 PM
#18

#17 Uppenbarligen känner du rötägg i så fall för de med invandrarbakgrund som jag känner (inklusive halva min släkt) har aldrig yttrat ett hånfullt ord om Sverige.

Och det är knappast något generellt utomlands även om det gäller bland dina polare.

Jeans
2/1/10, 10:46 PM
#19

Men du, du förutsätter att min information enbart kommer från rötägg. Du har aldrig funderat på att jag kanske känner folk som jobbar med det? Dra inga förhastade slutsatser e du snäll.

Som jag skrev förut så har jag poängerat att det finns många bra invandrare och att du va en av dom är la dunder….

StickyKitten
2/2/10, 12:54 AM
#20

#19 Förhastade slutsatser? Jag är själv svensk, så håll inne med dina slutsater själv tack.

Fortfarande; Det är ingen generell sanning att folk utomlands skrattar åt Sverige. Vissa gör det, de flesta gör det inte. De allra flesta vet nog inte ens vart Sverige ligger eller vad vi sysslar med här.

Annons:
Jeans
2/2/10, 11:52 AM
#21

Men du hakar upp dig. Jo folk skrattar åt hur naiva svenskar är, våra mesiga lagar, hur lätt det är att leva på staten, hur lättlurade vi är,, har du missat det? Det gör både klarsynta svenskar OCH invandrare. Sen om du lever i en skyddad verkstad där  man bara sitter å ljuger för varandra för att slippa se vad som händer utanför är upp till dig, men då har du inte så mkt att tillföra heller.

Och vad jag säger är att sluta dalta med hedersmördare, skicka dom dit pepparn växer, skiter i om det råder ett krig å helvete där, här har dom fasen inte att göra.

Vad sjutton nu du är, vet jag vid detta laget inte, å ena sidan är du invandrare för att i nästa kallar du dig svensk, är det så att du är nåt utifrån vilken situation du är i?

Är du av utländskt ursprung anser jag att du är en utlänning som är en svensk medborgare (om du nu är det), inte svensk…

Sen verkar det som om många invandrare (poängterar igen, inte alla) är av ett visst ursprung när det behagar dom, å ena sidan är man minsann svensk, för att i nästa är man en stolt utlänning, jösses. Många är det som passar för stunden, är inte det å vända kappan efter vinden?

Jag är i alla fall alltid svensk…hur obekvämt det än kan vara ibland, som tex när man får höra hur naiva svenska är, för det e fanimej pinsamt.

StickyKitten
2/2/10, 12:43 PM
#22

Du tycks också upprepa dig. Sverige har ett gott rykte utomlands och sen att det inte är ett perfekt land är en annan sak. Men framförallt så vet stora delar av omvärlden inte om att Sverige ens existerar!

Testa att åka bortom typ Spanien och fråga folk vad de tycker om Sverige, de kommer inte att ha en aning. Alltså; Några kanske skrattar åt Sverige och svenskar kanske gör det ja, men knappast i någon större utsträckning och knappast utlänningar i allmänhet.

Jag sa att jag har utländska släktingar. Det har du också om du kollar några generationer bakåt. Antar att vi är utlänningar båda två helt enkelt.

Jeans
2/2/10, 1:27 PM
#23

Jepp, jag har släktingar, längre bak, från finland, estland och norge. Och?

Men jag pratar fortfarande inte om folk som inte känner till Sverige, jag pratar såklart om dom som vet vad sverige är, kan våra lagar och hur vi lever.

Du, sverige är ett underbart land, jag älskar Sverige och visst sjutton vet jag om att det är ett land som är omtyckt på många sätt, vore ju rikigt konstigt annars.

Men därifrån till att vi, med våra simpla å naiva regler å lagar inte skulle ha ett rykte som väääldigt många skrattar åt. Varför är det så svårt att inse något sådant? Har du aldrig någonsin hört det sägas?

Visste du förresten att många utlänningar, som har som regel att man ska giftas bort (inom sina egna) använder svenska tjejer att 'öva sig på' och 'leka' med innan dom gifts bort, för oss svenska tjejer är det inget man kan gifta sig med? Öööhh, men det e inte sant eller? Vilket jag inte köper för fem öre. Jag tar upp det, för att belysa en del av vissas syn på oss här…vilket många har bestämt sig för att inte vilja se….tyvärr.

I tonåren va jag tillsammans med en utländsk kille i nästan 2 år, hans familj HATAR svenskar, svenska tjejer va horor och har aids, vi svenskar blev jagade av dom, haha Jaja, det va ett litet exempel bara.. Vem va förresten rasist?

Du kanske tycker att man haft otur, men tyvärr, detta existerar oxå alltför ofta, men det e tydligen ok eller? Jag försvarar inte dom med hull och hår,…jag försöker se helheten, det goda och det onda.

Nä du, jag köper inte folk som försvarar hela deras beteende, bara för att dom är av utländkst härsprung, invandrare eller vad sjutton man vill kalla dom. Och accepteras inte vi här, eller att man kan leva efter våra normer, har dom inte här att göra… Men poängterar igen, för man blir ju sååå snabbt kallad rasist, så fort man tycker nåt som inte överrensstämmer med att man går med på allt, att nej, jag e inte rasist, men värnar om att det folket som är här uppskattar att vi öppnat våra dörrar för just dom. För det är generöst, eller hur?

Freke
2/4/10, 11:34 PM
#24

Nu måste jag dumförklara mig själv lite?

Men varför heter det egentligen Hedersvåld/mord, har ju ingenting med heder eller att upprätta heder egentligen, det är ju av tron instutierat att det ska avkrävas hämd eller blodshämd? har absolut ingnting med heder?!

#16 Hur många elller ännu hellre nämn ett brott som har lett till utvisande? (kommer en kommentar till senare för att göra det hela mer intressant)
Var och i vilka länder har Sverige och svenskar gott rykte och inom vilka områden?

Efter att ha varit ute och rest 3 varv runt Jorden så presenterar jag mig mker som dansk eller norsk än SVENSK då vi har ett extremt dåligt rykte utomlands då nästan Engelsmän (Liverpool&Chelsea boys) står högt i kurs

Och jag är ändå bara del svensk?! (Pappas sida är irländare/polack/fransman Mammas Gotlänning)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jeans
2/4/10, 11:40 PM
#25

Jadu, det undrar jag oxå… Hedersvåld, sikken benämning på något som är allt annat än 'heder'..

Foten i munnen

Sara
2/5/10, 12:12 AM
#26

Men visst är det väl heder och ära med i de kulturer där hedersvåld utförs.

Oftast så är det en dotter som måste bestraffas/dö för att återupprätta familjens heder om hon har betett sig "olämpligt".

Det är inte bara den närmsta familjen som kräver det utan det är även släkt i hemlandet osv som kräver att familjen ska återupprätta sitt anseende.

Sen finns det hedersvåld även i långt tillbaka svenska familjer men den är långt ifrån så utbredd, som den från mellanöstern.

Kvinno(mans)misshandel och mord förekommer överallt men det är ju inte främst pga att ära och heder har "blivit" illa åtgången.

Sara

elyse
2/5/10, 12:17 AM
#27

#24 Den svenska definitionen av heder är inte likadan som hedern inom vissa kulturer i Mellanöstern. Det finns t.o.m ett eget ord just för den heder man menar vilar på släktens axlar och det är om den hedern hotas som våld och mord kan förekomma för att visa andra att man inte accepterar ett "felaktigt" beteende.

Annons:
Freke
2/5/10, 12:28 AM
#28

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jeans
2/5/10, 12:40 AM
#29

Usch, jag ryser, stackars stackars tjej…..Gråter

Sikken j**la död, för att hon umgicks med killar….

Jag blir f*n förbannad.

Freke
2/5/10, 12:50 AM
#30

#29 Ja inte är det särskilt hedersvärt inte oavsett var i världen man befinner sig

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
2/5/10, 12:55 AM
#31

# 28 Fy f*n!

Sara

elyse
2/5/10, 7:42 AM
#32

#28 Ja. Enligt deras definition. Sharaf heter det förresten, jag kom inte på det igår kväll. För att hindra grannar och andra släktingar från att tala illa om familjen (min gissning) valde de nog detta för att visa på att de inte accepterar ett sådant beteende, dvs att dotterns beteende var avvikande och inte representerar det generella beteendet inom släkten.

StickyKitten
2/5/10, 1:06 PM
#33

#24 Våldtäkt kan ge utvisning och förmodligen grövre brott än så. Att utvisning inte tillhör normen beror förmodligen på hur etablerade de är eller vilken typ av uppehållstillstånd de har.

Att svenskar har dåligt rykte utomlands är en sak, och det är heller inte konstigt när folk åker utomlands på fylle-semestrar och beter sig som idioter.

Men Sverige som land är känt för att värna om mänskliga rättigheter, jämställdhet, rätt bra väldfärdssystem och sådana saker.

StickyKitten
2/5/10, 1:07 PM
#34

#30 Uppenbarligen så är det hedersvärt - där de bor, i den kulturen.

Annons:
Jeans
2/5/10, 1:34 PM
#35

33

Vad menar du med att svenskar beter sig som idioter utomlands? Är inte det att dra alla svenskar över en kant? Gillar du inte svenskar eller vad? Vad ger dig rätten att häva ur dig en negativ åsikt om svenskar?

StickyKitten
2/5/10, 1:43 PM
#36

#35 Nu försöker du bara märka ord. Jag skrev att folk åker utomlands och beter sig som svin, "folk" är inte synonymt med "alla svenskar".

Och ja, jag har rätt att snacka skit om svenskar, för jag är själv svensk. Jag vet vad jag pratar om, i alla fall jämfört med utlänningar.

På samma sätt har jag rätt att prata lite skit om min familj, men jag skulle ta väldigt illa upp om någon annan gjorde det. Eller om jag säger något negativt om mig själv, det är okej, men om någon annan gör det så är det inte okej.

Jeans
2/5/10, 2:03 PM
#37

Ok, men bara för att jag e svensk, så får jag inte ha negativa åsikter om tex norrmän, för jag vet inte tillräckligt mkt, för jag e inte norrman? Och är jag inte norrman får jag inte tycka å tänka annat än dom mer än positiva grejer?

Och bara för att du själv e svensk, så är du en expert inom området svenskar och då får du snacka hur illa om svenskar som helst? Öööhh!! Och med det så vet du inget om andra länder, så då kan du inte ha en åsikt.

Kan ju kanske råda dig att ta reda på mer, innan du går in å försvarar eller motargumenterar kring andra frågor som inte rör svenskar, för du bor inte där så du vet inget. Fine. Då vet jag.

Och sen måste jag ändå säga, jag tycker INTE att det är ok att man snackar skit om svenskar, lika mycket som det är illa att snacka skit om utlänningar. Men om man har belägg för vad man säger, vad det än gäller, så är det inget skitsnack heller, då är det fakta.

Jag förstår inte den skillnaden som du gör.

elyse
2/5/10, 5:10 PM
#38

#37 De flesta som varit på charter runt Medelhavet skäms för sina landsmäns beteende där nere. Om man inte själv tillbringar semestern på t.ex. Kos bargata, dvs. Personligen tycker jag att det är tråkigt att man åker till Grekland, Turkiet, Spanien, Cypern och/eller Bulgarien bara för att supa, sola och ligga runt. Samtidigt förstår jag att man slappnar av och släpper loss när man är på semester och inte känner en kotte. Men jag tror också att det är en viss skillnad på vad en turk från Alanya och en turk från Ankara får för association till nationaliteten "svensk".

StickyKitten
2/5/10, 9:21 PM
#39

Jeans

Du, lägg inte ord i mun på mig.

Jag har aldrig sagt att man bara får tycka saker om svenskar om man själv är svenska, men inget om andra kulturer. Det är något du har hittat på alldeles själv.

Och jag har heller aldrig sagt att man får snacka "hur illa som helst" om svenskar. Det är också något som du hittat på själv. Men, så länge man vet vad man pratar om så är det okej att prata skit om svenskar.

Det är inte okej att snacka skit om utlänningar som man knappt vet något om (även om man tror att man vet) för då handlar det om fördomar oftast och inte erfarenheter.

Och visst fan är jag expert på svenskar. Det är alla som bott och umgåtts med svenskar hela livet, och vissa andra också. Så jag vet vad jag pratar om.

Tillslut: Jag har heller aldrig sagt något negativt om alla svenskar. Bara att vissa beter sig på ett visst sätt.

Oriel
3/26/10, 7:28 PM
#40

Det är ett stort problem, både här och där. Enligt dem så gör de vad de skall, upprättar sin heder. Ungefär som ett stort grupptryck. Att bara sätta förövarna i fängelse löser inte problemet. I australien måste invandrarna skriva på ett kontrakt att inte hota/misshandla kvinnorna då de annars blir utvisade. Hur väl detta fungerar vet jag inte, men det låter helt klart bättre än hur Sverige sköter det idag.

-' Rebecca Johansson

 

Hausswolff
3/31/10, 12:01 PM
#41

Är de inte svenskar - släng ut dem.

Är de svenskar - lås in dem.

Nu är ju visserligen svenska fängelser ett skämt, och straffpåföljderna likaså, men det är en annan fråga. Jag menar bara att om man kommer från Jemen så kanske man inte bekymrar sig så mycket över att få sitta en stund i svenskt fängelse om det kan innebära att man bibehåller sin egen och hela sin familjs heder. jag inbillar mig att straffpåföljder i t.ex. Jemen är aningen mer kännbara än här i Sverige. Men det är bara en teori…

Annons:
Eine
3/31/10, 5:42 PM
#42

Mord är mord oavsett vad det kallas i deras mun.Lagens hårdaste straff är det enda riktiga.Och ingen frigivning efter halva tiden eller annat trams.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Oriel
4/1/10, 4:53 PM
#43

#42 Men då dödar ju deras släkt tjejen istället?

-' Rebecca Johansson

 

Eine
4/1/10, 6:36 PM
#44

#43Obestämd man kan bara döda en person en gång.Hur menar du?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tangotime
4/5/10, 4:26 PM
#45

#41 Håller med.

Invandrare borde inte bli svenska medborgare så enkelt som dom blir nu! Då är det lättare att slänga ut dom som inte sköter sig för dom har faktiskt inget här å göra! Att döda en människa är fruktansvärt sjukt. Men att döda sitt eget barn/släkting för sin "heder" det är bara djur som gör! *redigerat av sajtvärd*

Dom som sköter sig får gärna stanna för min del och framför allt dom stackars barnen som riskerar att mördas av sina släktingar!

Men med risk för att låta väldigt främlingsfientlig så tycker jag att det är övervägande idioter som kommit hit tyvärr. Om man tittar på ex Frianyheter, Politisktinkorrekt och Efterlysta brottslingar (EN svensk finns med och han är misstänkt för bedrägeri…han är en "snäll pojk" om man jämför med dom andra…)

Oriel
4/5/10, 11:45 PM
#46

#44 Jag tänker ifall man tar fast personen innan den mördar. Men om denne redan har mördat, vad har vi då gjort åt problemet? :o

-' Rebecca Johansson

 

ingann
4/6/10, 4:40 AM
#47

#46 Tar man dem innan de mördar så har de ju inte begått något brott så hur ska man då kunna låsa in dem? Det är ju knappast så att de går och pratar om det före så att någon kan anmäla olaga hot eller liknande utan de som vet om det är de som är med på det…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Oriel
4/6/10, 12:44 PM
#48

#47 Kvinnan märker väl av att hennes pappa ogillar vad hon gör om hon nu har gjort något "fel"? Man borde kunna låsa in de som hotar kvinnorna.

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Eine
4/6/10, 2:19 PM
#49

#48 Bättre att flickan flyr i tid och söker stöd hos socialtjänsten, jag känner verkligen för dessa flickor som inte alls gör något fel!Ja visst vore det fint om man kunde låsa in presumtiva mördare.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Oriel
4/6/10, 4:07 PM
#50

Jag tror att vi måste ändra attityden på de invandrarna som gör detta. Enligt deras kultur är det inte fel att döda kvinnor som förstör släktens heder. Hur vi nu ska kunna göra det.

-' Rebecca Johansson

 

Sara
4/6/10, 4:14 PM
#51

# 50 Som jag ser det så är de dem som ska ändra attityden. I Sverige gäller svenska lagar och det är inte ok med hedersvåld.

Jag förstår att du tycker sverige är för lätta med det här med hot och ja, jag håller med, man borde vara tuffare mot folk som hotar.

Problemet är att det är känns värre för dem, i de familjer där hedersvåld finns, att familjen får skam än att ta straffet för hot/misshandel/mord. I många, många fall så vågar inte den utsatta yppa ett ord om vad som händer.

Sara

ingann
4/6/10, 4:48 PM
#52

#48 Menar du att man ska låsa in alla som inte gillar nåt andra familjemedlemmar gillar?  Låsa in i princip varenda människa alltså?

Då skulle även jag varit inlåst tusentals gånger, med all säkerhet du också.

Och för att förhindra att det säjs att "vi inte har den mentaliteten" så måste jag säja att det är inte bara utländska familjer som dödar sina anhöriga om de inte gillar något utan det händer också i svenska familjer. Läser man tidningarna så är det fler mord genomförda av svenskar än utländska…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sara
4/6/10, 5:04 PM
#53

# 52 Det är väl en viss skillnad på att inte gilla att ens dotter är ute sent mot att anse att det förstör familjens rykte om ens dotter träffar tjejkompisar efter skolan.

Självklart finns det tecken på hedersvåld innan det går så långt som till mord.

Sara

ingann
4/6/10, 5:22 PM
#54

#53 Varför är det skillnad?  Om jag blir förbannad på mina barn för att de är ute för sent, så blir min heder rubbad då de inte respekterar vad jag sagt oavsett om jag kallar det heder eller respekt…

Men du gör alltså skillnad på utländska och svenska?  Då blir det snarare en fråga om rasism än hedersvåld… Vi ska alltså låsa in alla utländska människor som inte gillar vad deras barn gör?  Trots att det inte ens är en promille av alla utlänningar som bor i Sverige som begår hedersvåld? Det kanske är 1 av 100 000 som gör något, men vad 17… vi låser in de andra 99 999 personerna också utifall att…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Eine
4/6/10, 6:09 PM
#55

Jag kallar det planerat mord,det ni kallar hedersmord.Det finns enligt mig inget som helst heder i att mörda en syster eller dotter.Snarare patriarker som inte är starka nog i sig själva och kan rätta sig efter landets lagar..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Tangotime
4/6/10, 7:22 PM
#56

Jag tror inte vi kan stoppa "hedersvåldet". Det jag hade önskat var att skolor eller kanske ungdomsmottagningar var mer uppmärksamma. Kanske hade någon person som dessa barn kunde söka anonym hjälp hos och som verkligen tar dom på ALLVAR. Vi kan inte låta föräldrar mörda sina barn! Spelar ingen roll vilken religion man har! Barnen måste få hjälp. Jag tror absolut INTE att dessa människor som mördar sina barn/släktingar pga "heder" skulle ändra uppfattning bara för att vi säger att dom inte får det i "vårt land". Det är en "livs stil" för dom eller hur man nu ska säga. Det är som att en pingstvän skulle sluta vara troende bara för att någon talar om att det inte finns någon gud. Fungerar inte så…

Oriel
4/6/10, 8:15 PM
#57

#56 Der ger ingen heder att mörda familjemedlemmar. Familjemedlemmen har förstört familjens heder och då väljer familjen att mörda personen istället för att inte förlora sin "status".

-' Rebecca Johansson

 

Sara
4/6/10, 10:39 PM
#58

# 54 Var har jag sagt att det gäller alla invandrare? Du lägger ord i min mun.

Sara

Tangotime
4/7/10, 12:13 AM
#59

#57 För oss är det självklart ingen heder att mörda familje medlemmar. Men dom som gör det gör ju det för att behålla sin heder…där av namnet.

Eine
4/8/10, 2:08 PM
#60

#59 Inte i mina ögon,de har verkligen förnedrat sig själva och begått mord och visat att de inte är starka och kan stå emot pressen från omgivningen/släkten/grannarna.I mina ögon alltså.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

asvensso
4/13/10, 4:13 PM
#61

Det framsta ansvaret ligger hos de kulturgrupper i samhallet dar detta forekommer. Det verkar inte finnas ett tillrackligt stort intresse att ta itu med problemet eftersom det inte verkar blir battre. Tror inte dessa mordiska machosvin lyssnar pa vanliga Svenssons asikter i alla fall. De som vagar bryta sig ut och soker hjalp ska fa beskydd och hjalp av polisen och myndigheterna och vi andra i samhallet. De som aktivt skyddar mordare eller ger sitt tysta medgivande till detta gissel ska bestraffas och frysas ut. Inte bara av sina egna utan av oss andra. Respekt funkar at bada hallen.

Freke
1/17/12, 7:25 PM
#62

Har samhället ändrat uppfattning?

Eller har de som ägnade sig åt Hedersvåld och Hedersrelaterade brott insett att det inte fungerar så i Sverige?

Tycker faktiskt det är länge sedan man sett eller läst något om sådana brott?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Martin
1/18/12, 12:08 AM
#63

Det finns säkert fortfarande, men precis som förr tror jag inte att merparten av dem upptäcks. När de upptäcks får de mycket medial uppmärksamhet men annars fortsätter de nog som många andra brott i det tysta.

mvh Martin

StickyKitten
1/19/12, 3:18 PM
#64

DN har skrivit om detta just idag, eftersom det på lördag är 10 år sedan Fadime mördades. Bland annat kan man läsa en artikel som rubricerats "Framstegen inte så stora som man trott".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/brister-i-stod-till-personer-utsatta-for-hedersbrott

Så nog är det ett problem fortfarande.

Lole
1/21/12, 10:34 AM
#65

Jag har inte läst hela tråden*

Jag tycker att det saknas lite av nyans i diskussionen. Att säga att alla invandrare är svin, eller åtminstånde majoriteten av de är faktiskt rent rasistiskt. Ingen här har träffat alla invandrare, inte ens hälften av dem, utan de flesta har träffat några få. Därefter har man läst om mord i tidningen, hört på radio eller sett på tv, som är begångna av invandrare. Sen tror man att alla invandrare är skurkar. Gruppen invandrare är lika splittrad i tankar, åsikter och värderingar som gruppen Svenskar. Det finns socialister, liberaler, extremister, de som inte har någon åsikt, utan som bara söker skydd i Sverige för att undgå döden.

Hedersmord är fruktansvärt. Det är ett resultat av en kultur som vi i Sverige inte längre ägnar oss åt, i någon utsträckning. En Svensk medborgare som begår ett brott måste ges det straff som utnämns för just det brottet. Här kan man inte göra skillnad på person och person, svensk och invandrare, om invandraren är svensk medborgare.

När det handlar om hedersmord sker de i ett mycket pressande grupptryck. Det är en kultur som i och för sig är djupt rotad, men genom en bra integration och att man tydligt berättar vad som gäller i Sverige så tror jag att man kan vända hederskulturen.

Man kan inte längre ta in flyktingar och sedan lämna dem åt slumpen. Då skapas så kallade "slumområden" som i Rosengård. Svenskarna motsätter sig detta, vill inte ha med områdena och dess invånare att göra, invånarna i får därmed inte jobb, det blir fattigt och risken för kriminalitet ökar drastiskt. Det blir väldigt segregerat. Ingen vill ha ett segregerat samhälle, men alla bidrar till det.

#46: Dina länkningar sänker ditt förtroende rejält. Det där är inga nyanserade tidsskrifter och sidor, utan de är mycket mycket kritiska mot allt som har med invandrare, invandring att göra.

Martin
1/24/12, 10:18 AM
#66

#65 Håller i stort med dig, men att börja skriva att man inte läst hela diskussionen och sedan konstatera att det saknas nyans i den gör att jag tappar lite förtroende för ditt inlägg.

mvh Martin

Freke
1/24/12, 11:02 AM
#67

#65 ?

Säger som Martin.. Du har bara läst det du velat, eller?
För det är inte någon som klankat invandringen, utan endast handlingen -Hedersvåld..

Så vi har två ögon, två öron men endast en mun? gissa varför?

intaget ska troligen vara dubbelt så stort som utgången..
Om du läser dubbelt upp och låter hälften så mycket, då blir det nyanserat

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
1/24/12, 11:35 AM
#68

Freke; Asvensso;s inlägg är utan tvekan med rasistiska förtecken likaså Oriel i inlägg nummer 50. Sara i nummer 51 tredje stycket, är på gränsen till rasistiskt då hon delar upp människor i grupper och talar om hur dessa människor tänker och hur de upplever skammen…

Min grund är att alla människor är individer, samma problematik finns i olika versioner och tar sig olika utryckssätt hos olika människor.

Sedan säger jag inte som Lole att det saknas nyans, det finns folk som sagt emot också.

Martin
1/24/12, 6:37 PM
#69

#68 Så 3 av 50 inlägg innebär att diskussionen är rasistisk och onyanserad? (jag har inte läst de 3 inläggen och tar ställning, sammanfattar bara ditt #66).

Det är absolut inte min tolkning, 6% av en diskussion kan i mitt tycke (och det är såklart bara min egen högst subjektiva åsikt) göra en diskussion onyanserad. Inte mer än att man går in och dömer av hela diskussionen utifrån det.

Sen vill jag inte påstå att det är rasistiskt att påstå att hederskulturen finns bland vissa folkslag/grupper från vissa länder. Det jag har läst och framförallt pratat med inblandade personer säger att det skiljer väldigt mycket från kultur till kultur, men såklart även inom kulturen. Och eftersom att det skiljer inom kulturen får man ju vara försiktig med att "döma" hela folkslag eller kulturer, för det blir nog inte rätt.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
1/24/12, 6:39 PM
#70

Martin; inlägg nummer 66 är ditt eget?

Martin
1/24/12, 6:41 PM
#71

Tack, måste hoppat lite. #68 menade jag.

mvh Martin

[Moa-]
1/24/12, 9:33 PM
#72

Martin; jag skrev dock att jag inte ansåg att diskussionen var onyanserad. Jag motsatte mig endast Frekes kommentarer om att det inte fanns rasistiska uttalanden i diskussionen. Det kvarhåller jag, jag anser att det finns främlingsfientlighet i diskussionen och att många ser det hela ur ett "vi och dom" synsätt som jag anser är skadligt.

Martin
1/24/12, 9:50 PM
#73

Moa: Jag ber om ursäkt. Blandade ihop dig med ts (och ur det perspektivet förstår du nog mitt inlägg bättre). Kan tyvärr inte redigera det längre.

Visst finns det rasistiska delar i den här diskussionen, det kan jag också tycka. Att diskutera "vi och dom" är ganska enkelt och det gör vi ofta. Vi glömmer ju dock att det kanske inte är "vi" som är normen, och för den delen så är ju frågan vem som är "vi" och vem som är "dom". Det finns ju två sidor på myntet och det finns ju uppenbarligen personer i den här världen som anser att hederskulturen är något man skall anamma (annars hade inte problematiken funnits) och jag kan ju tänka mig att om de skulle diskutera skulle de utgå från "vi som tycker att det är ok" och "dom andra som inte tycker det är ok", istället för som jag tror att de flesta i denna tråden gör "vi som inte tycker det är ok" och "dom som tycker det är ok".

Men ber om ursäkt för att jag klankade ner på dig, skall skärpa mig och hålla bättre koll på vem som skriver vad och inte bara tolka utifrån inläggen.

mvh Martin

[Moa-]
1/24/12, 10:17 PM
#74

Martin; det är ingen fara! =) Det var därför som jag frågade vem som du syftade att svara, då jag inte ansåg att jag skrivit det som du besvarade…

Jag anser att man ska diskutera detta problem (i Sverige) utifrån vilka sätt problemet yttrar sig på och hur vi kan lösa det…

Martin
1/24/12, 10:25 PM
#75

#74 Det stora problemet tror jag är att det sker mycket i det tysta, och att det förmodligen inte bara är tjejer som är drabbade (vilket det ofta snackas om). Jag har utifrån samtal jag haft med invandrarkillar fått berättat för mig att även killarna kan råka ut för hederssaker, allt från stryk till mord.

Men jag tror att lyfter man grundproblematiken så kommer även den problematiken efterhand att komma upp i dagens ljus.

mvh Martin

[Moa-]
1/24/12, 11:22 PM
#76

Martin; självfallet finns det drabbade i alla kategorier, både kvinnor och män i olika åldrar. Det är även viktigt att notera att detta även gäller inom olika religiösa grupperingar och inom alla kulturer.

Annons:
julklappen
2/19/12, 11:06 PM
#77

Håller med dig jeans.

Björnidet
3/21/12, 1:41 PM
#78

Problemet de har är att de inte har demokratiskt tänkande så därför bör de inskolas i demokrati innan de ges uppehållstillstånd. Att det saknas demokrtiskt tänk hos den som gifter bort en flicka som vi läst om otal gånger, det beror oftast på att de vet inte bättre, de har inte kapacitet att kunna få in i skallen  in vad demokrati är.

Freke
3/21/12, 2:03 PM
#79

#78 Fördomar…. och rasistiskt uttalande..

Det demokratiska värdet kan visst finnas..

Problemet ligger nog mer i religiösa värderingar där tolkningsvärdet i det skrivna tolkats på annat sätt än vad som egenligen var meningen, så undrar hur du verkligen tänkte???

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
3/21/12, 7:22 PM
#80

björnidet; där försvann all respekt jag någonsin haft för dig. Det var det mest skrämmande och rasistiska uttalande jag någonsin hört! Hoppas för guds skull att du inte arbetar med människor eller möter dem i den vardag.

Björnidet
3/21/12, 9:00 PM
#81

Jag förstår att det är lätt att misstolka det jag skrev, min mening är naturligtvis att få upp ögonen på folk som tror att dom med ullvantar kan förändra det tänk som finns i grupper med en kultur att tvångsgifta bort döttrar och söner.

Måhända att det kan ses som rasistiskt om man tolkar det fel det jag skrev.Jag menar självklart att folk måste lära sig vad en demokrati är och låta det flyta in i medvetandet, de behöver en omskolning i ämnet. Tydligen så har ni inte förstått vad jag menat och därför säger ni att det är rasistiskt, vilket är helt fel.

Jag har flera vänner ifrån andra kulturer, arabländer och liknande men ingen av dom ställer sig bakom ett tvångsgifte. Dersas uttalanden var avsevärt hårdare än det jag skrivit och lämpar sig inte att redovisa här.

Det är inga fördommar jag meddelat det är fakta, hur tror ni själva att Fatima tänkte, varför ville hon komma sig bort ifrån den farbror som hon gifts bort med där pappan är boven. Tror ni att hon tänker på annat sätt än vad jag gör.

En sak skall ni veta och det är att det går inte att dalta med dylika händelser som tvångsgifte det måste förhindras med alla medel.

Kulturer är ju vad man lärt sig leva som och skulle vi flytta till ett land som deras så fick vi nog ta skeden i vacker hand och rätta in oss efter deras bestämmelser, samma sak skall gälla i vårt land.Är det också rasistiskt?

[Moa-]
3/21/12, 9:25 PM
#82

Björnidet, det du skrev är rasistiskt, punkt. Om du menade det eller ej är irrelevant i den frågan.

"grupper med en kultur" vilka grupper är detta? Du som är så insatt måste ju känna till många fall där detta har hänt i din nära omgivning antar jag?

Du vet att det finns fler länder än Sverige som är demokratier? Alla som flyr till Sverige (om det nu är dem som diskuteras, jag vet ännu inte vilka du åsyftar) kommer ej från diktaturiska länder. Många som flyr till Sverige från diktaturer (och andra länder) gör detta då de är förföljda av myndigheter eller andra för att de vill utrycka sina åsikter offentligt och arbeta för en förändring, en grundläggande demokratisk rättighet. Så vad demokrati är vet de flesta och det är det som majoriteten eftersträvar.

Ett fall gör inte något till fakta, det gör det till en djupt tragiskt olycklig enskild händelse. Eller är alla norrmän ute för att skjuta ihjäl ungdomar nu efter Breivik?

Hur har du tänkt förhindra tvångsgifte då? Det låter ju väldigt intressant särskilt när det i Sverige krävs tillstånd från länsstyrelsen för att personer under 18 år skall få gifta sig, inte heller utländska äktenskap som ej skulle klarat den svenska hindersprövningen inför ett äktenskap accepteras som giltigt i Sverige.

Jag anser att vi alla kan ta del av varandras kulturer och seder och leva tillsammans utan att skada varandra. (Tänka sig vad naivt va? Att tro att det finns andra lösningar än våld!) Jag ställer mig inte blint efter andra länders seder och kulturer när jag besöker andra länder, vi svenskar är ju inte så bra på det, därför hela Mallorca är fyllt med krogar som "Bröderna Grus" och serverar svenska köttbullar.

Vidar har Sverige genom åren alltid stulit och anammat kulturer och traditioner från länderna runt omkring oss, det är en naturlig del av livet, jag ser ingen skillnad i detta fall. Säg en sed som är helsvensk, hur många av orden som vi använder i vårt språk idag har ett helsvenskt ursprung? Varför skall vi helt plötsligt nu avstanna utvecklingen och tro att vi kan klara oss själva utan resten av världen? (Eller ja, förlåt! Kultur från USA är ju givetvis varmt välkommen…)

Björnidet
3/21/12, 11:14 PM
#83

Flyr till sverige ja, förföljda av myndigheter är tveksamt i många fall men de lyckas att få de svenska myndigheterna att tro på det och där har du dem som flyr för att slippa försvara sina åsikter på ett hederligt sätt.

Vad som glöms bort är att många av dessa är underutvecklade i språk, demokrati, politik m.m de kan inte göra sig hörda om de inte spränger en bomb eller så. Det är ju självskrivet att har dom den kulturen att spränga sig själv och plocka med en massa andra oskyldiga människor då vet dom inte vad demokrati är, det har ju till och med hänt i vår huvudstad men utan medföljande offer.

Kultur är hur ett folk lever och hur de uppfostras att leva, vissa har uppfostrats till att bli tyranner i sitt eget hem, slår barnen, slår hustrun tvångsgifter bort flickor och pojkar med utbyte mot hemgift och där ligger skillnaden mellan de olika kulturer vi lever i.

Breivik är en sjuk demon som tror att han är gudfadern själv med rätt att bestämma över liv och död, som tur är så är Norrmännen ett fredligt folk och har inte så tunga tankar som denne enstöring Breivik.Tacksamt nog så har vi inte drabbats av sådana stollar här i landet och jag hoppas att det aldrig blir så.

Massmördare kan man och bör vi inte blanda in i vår diskusion för de hör inte hemma där.

Vad jag menade var om vi flyttar till ett arabland där tvångsgifte är vanligt och att myndigheterna vänder bort blicken om de upptäcker sådant, där skulle vi nog snällt få rätta in oss i ledet. Du har väl sett att i de länder där kvinnan inte får visa benen eller håret vad de har för huvudklädsel eller långkjolar. Till och med våra reportrar som besökt dessa länder i jobbet har varit tvingade att använda schalar och långkjolar i jobbet.

Man kan tycka att är de så pilska att de inte kan se ett par kvinnoben eller håret utan att få för sig att det är en dålig kvinna, då tycker jag synd om dom och där har vi en av kulturens resultat. Samma sak är det när man ser en kvinna med nikad framför en skolklass, hur kan eleven veta om det är deras rätta lärare, det kan ju vara vem som helst som utger sig för att vara lärare. Hur ser det ut på deras legitimation har de  nikad där också eller är det så att familjediktatorn har bestämt att hon inte skall ha en legitimation som visar hur hon ser ut. Visst är det bra va.

Otalet med nackdelar med en familjediktator går att räkna upp och av oss svenskar vore det fel att tycka att hans sätt att vara är rätt då det är helt tokigt. Därför tycker jag inte det är rätt att på något sätt försvara de handlingar de utför mot sin familj för att sedan peka på att det är vår kultur och den viker vi inte ifrån.

Jag har en bekant med tre barn varav två är pojkar, han talade om att han skulle skicka pojkarna till Kosovo för omskärelse, efter en lång diskusion med honom har han avbrutit detta men han menade att det är vår kultur och den får inte rubbas. Som tur är lyssnade han till mitt motargument och uteslöt den planerade omskärelsen. Vissa går att omvända bara man är ute i tid.

Vi i sverige lever som du vet i en demokrati och så skall det förbli, självklart lär vi oss av andra länder det ena efter det andra och ingen har problem med det.När det går så långt att vi även skall lära oss av att tvångsgifta bort en dotter eller son då är gränsen passerad för länge sedan, den lärdommen har ju förkastats av oss svenskar eftersom det är ett underutvecklat tänkande.

Annons:
Björnidet
3/21/12, 11:28 PM
#84

EXTRA:

Vad som är rasistiskt i allt detta är att vi inte tar tag i saker och ting i detta land som uppenbarkligen är misshandel och våldtäckt av unga flickor då de gifts bortr.

Våldtäckt är ju ett hemskt brott i sverige och varför skall vi dalta med de fäder somser till att dottern blir våldtagen och misshandlad och kanske med tvång utförd ur sverige för att detta skall kunna ske. Tycker du verkligen att det är rätt då blir man bedrövad som svensk.

Jag glömde svara på att du hoppades att jag inte har med människor att gör i allmänhet, det har jag och mycket tid går åt till just det. I mina kontakter bland folk har jag inte fått en enda kritik för att jag har en syn att kvinnor skall inte giftas bort mot deras vilja och våldtas kanske flera gånger i veckan. Som människa med annan syn på detta skall man skämmas för sin tråkiga åsikt.

Jag vet att det är inte gjort i en handvändning att skola om folk som kommer hit till vårt sätt att leva men jag tycker att det borde vara möjligt. Regering och riksdag har inte tagit detta på allvar och därför låtit detta bero, därav alla de tråkiga nyheter vi läser om bortförda flickor som sedan hittats i hemlandet gift och våldtagen av en släkting.

[Moa-]
3/21/12, 11:32 PM
#85

Björnidet; det går ej att diskutera med sådana fördommar. Jag kan inte bemöta en sådan okunskap! Du ser en främmande homogengrupp, om du istället börjar se människor som är individer så har du kommer en bra bit på väg.

Om du seriöst tror att alla som har arabiskt ursprung är självmordsbombare så är det endast att beklaga då du måste ha levet under en sten de senaste åren. Fördomarna är vida spridda något som även ses tydligt i Interpols statistik kring terrorbrott i Europa 2006 -2009:

"Total number: 1770
Islamic: 7 (0.37%)
Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
Left Wing: 106 (5.99%)
Other/Not Specified: 62 (3.50%)

2006 = 498 attacker (1 islamic)
2007 = 583 attacker (4 islamic)
2008 = 515 attacker (1 islamic)
2009 = 294 attacker (1 islamic)

Det ger 2006-2009 = 1890 attacker (7 islamic, vilket motsvarar 0,37%)

misstänkta gärningsmän 2009:
islamistiska: 110
högerextremister: 22
vänsterextremister: 29"

www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Trend_Report_TE-SAT/Tesat2010.pdf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Källa

Björnidet
3/21/12, 11:46 PM
#86

Bra med siffror ochdu pekar på en religion som är islamistisk i de siffrorna. Om de sedan är araber eller av annan härkomst så är det ingen skillnad, de är diktatorer allihop som gör sådana brott.

Fördommar har de som inte vågar inse att problemet finns,de är för fega att säga ifrån om ett problem som är spritt över hela världen med kulturen att familjefadern är en diktator som alla skall lyda om de vill leva. Om de sedan är araber eller andra med samma hemska syn på flickor spelar ingen roll alla diktatorer  är av samma skrot och korn.

Vi ser ju vad som händer i Syrien, där är hedern för Assad viktigare än människoliv och det kan du väl inte tycka är bra.

[Moa-]
3/22/12, 12:02 AM
#87

Du buntar samman andra till en homogengrupp samtidigt som Breivik var en ensam galning?

Du talar om människor som om olika grupper skulle ha olika intelligents, jag kan omöjligt förstå eller acceptera den synen.

Varför dömer du inte ut vår "västerländska kultur" när människor som Hitler och Breivik är uppvuxen under den "västerländska kulturen", de ser konsekvent på kvinnor som lägre stående varelser, något som framkommer tydligt i de bådas manifest, vad är skillnaden?

Människor som lever under kritiska levnadsvillkor begår desperata handlingar, oavsett kultur, uppväxt eller övriga faktorer. Våld föder våld, så har det alltid varit, fred och stabilitet med de grundläggande mänskliga behoven konsekvent tillgodosedda för samtliga människor är den enda långvarigt stabila lösningen.

Björnidet
3/22/12, 12:40 AM
#88

Att de växt upp i den "västerlänska kulturen " är ju sant för både Hitler och Breivik men tyvärr så har det slagit slint i hjärnkontoret på båda så att de blev som de blev. Hitler är ju en av de värsta diktatorer vi har haft i modern tid tillsammans med Stalin och flera andra. Den typen av kultur de ville ha är ju tack och lov ingen annan som kan aceptera.

Att Breivik är en ensam galning är det väl ingen som säger emot och det har inget att göra med andra grupper som jag nämnt, du måste läsa vad jag skrivit så ser du det.

Jag dömmer inte ut vår västerlänska kultur på något sätt för har du läst mina inlägg så har du upptäckt det.I västerlänsk kultur har du demokrati.

Att folk i olika grupper har olika förmåga att ta in kunskap som inte ges praktiskt det är ju allmänt känt, detta kan med säkerhet bero på att de inte har fått gå i skola och lärt sig både läsa och skriva.Antalet som har det problemet vet jag inte men de är oerhört många som har det så, där talar jag om olika förmåga att lära, de har inte någon studiekunskap med sig då de kommer bl.a hit.

Att många människor lever under kritiska levnadsvillkor är ju inget som är obekant och att de begår olika typer av gärningar är ju också känt och det betyder inte att en familjefader får bära sej åt hur som helst för det mot sina barn.

Du kan aldrig sticka under stolen och gömma bort det faktum att det finns famljefäder som bär sej åt som svin mot sina flickor och pojkar då han tvångsmässigt gifter bort dem till släktingar, den frågan har du inte svarat på och jag förväntar mig inte något heller eftersom du tror att det skall gå att komma åt dem på annat sätt än det jag föreslagit och det är UTBILDNING I DEMOKRATI och hur ett demokratiskt samhälle fungerar.

[Moa-]
3/22/12, 9:30 AM
#89

Antalet som har det problemet vet jag inte men de är oerhört många som har det så, där talar jag om olika förmåga att lära, de har inte någon studiekunskap med sig då de kommer bl.a hit." Vilka är det du talar om här? Många av de som kommer till Sverige som asylsökande gör de för att de har opponerat hårt på den inhemska regeringen och varit politiskt aktiva, dessa personer har definitivt en skolbakgrund. Sedan finns det givetvis de som kommer hit som analfabeter, däremot är analfabeterna utan tvekan i minoritet.

Jag har dock inte förstått? Du är emot alla invandrare som ej kommer från nord-västra-Europa eller vad är det du egentligen säger? Varför nu de nord-västra-Europa skall undantas, vart drar du gränserna? Ingår Spanien? Portugal?

Jag har aldrig sagt att det är okej att människor i utsatta situationer begår vilka handlingar som helst, det är förklarningen inte försvaret. Löser vi däremot de utsatta situationerna så är resten av problemet så gott som borta.

"Du kan aldrig sticka under stolen och gömma bort det faktum att det finns familjefäder som bär sej åt som svin mot sina flickor och pojkar" Ja, dessa finns även i den västerländska kulturen, var det inte en västerländsk man som grävde en källare att förgripa sig på sina barn i under hela deras uppväxt? Jag hävdar som jag hävdat hela tiden, det är inte ett specifikt kulturellt problem, utan det handlar om personer i nära relationer som utövar olika former av makt över andra, oavsett om det är pappan/mannen/mamman/kvinnan/svärmor. Problemet är detsamma, någon ser inte andras behov, utan sätter sig själv och sina behov som första och enda prioritet.

Jag svarar återigen! Många som kommer hit har full koll på vad demokrati är, det är dina kommentarer om andras intelligens och förståelse förmåga som skrämmer mig. Jag vill sprida demokrati över hela världen, men inte genom att hävda att andra inte förstår eller har lägre intelligents. Undra om det är för majoriteten faktiskt vill ha demokrati som det varit upplopp i en stor mängd länder under året och förra året…?

Freke
3/22/12, 12:31 PM
#90

Kan bara hålla med Moa-

Plumat och taffligt påhopp gentemot de som är mindre lyckligt lottade.

Kommer att hävda min ståndpunkt i att det har inte ett dugg med demokrati eller dess varande eller ickvarande i deras hemländer.

Det hänger mer på religiösa övertygelser än i politiska.

Politik ställer till med en helt annan scen än hedersrelaterade våldshandlingar

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Björnidet
3/22/12, 6:47 PM
#91

Förvränga mina meningar gör att vi inte kommer framåt, man måste förstå vanlig hederlig svenska för att förstå vad jag skriver. Juristsvenska göre sej inte besvär eftersom alla har inte läst juridik.

Självklart så vet jag att det förekommer oroligheter i många länder där oposinella har ett helvete men om alla av dem skulle försvara sina rättigheter om de har några då skulle det vara fler diktaturer som föll. Det senaste Syrien hur länge tror du Assad sitter kvar, tack vare att det finns människor med tåga där så sitter han löst och om han klarar året ut är osäkert.Visst finns det de som flytt även den diktaturen till andra länder i närheten och de kommer med all sanorlikhet att återvända när Assadregimen faller. Deras landsmänn har satt livet som insats för att få till en demokrati och de har gjort det bra. Vi har världsorganisationer som slappt försöker få till fred i landet men utan resultat.

Du Moa du har inte fattat det med att fäder bär sig åt som svin mot sina döttrar.

Jag menade de i länder med hilka över huvudet på kvinnor, där är det fäder som gör det.

I västerlandet finns också svin bland föräldrar, ex. den som höll sin dotter i en källare i många år som sexslav. Handlingen är avskyvärd var den än begås.

Vad jag med mina skriverier ville ha sagt är att jag inte accepterar slavhandel med flickor som tyvärr förekommer bland vår invandrare utan att någon gör något åt det, där har vi den knut som måste lösas och inte en massa snack om hur andra länder har det med detta. Flyr dom till vårt land då har dom flytt från sina rättigheter de tycks ha i hemlandet och de skall inrätta sig efter vårt lands lagar och bestämmelser, vi accepterar inte tvångsgifte eller som det blir slavhandel med människor, så är det. Punkt.

[Moa-]
3/22/12, 7:37 PM
#92

Björnidet; jag kan inte säga mer än att jag håller med Freke, det handlar i många fall om extrema individer som tolkar texter skrivna för ca 2000 år sedan fundamentalt.

"Juristsvenska", vem har använt sig av detta?

Problemet är att du särskiljer människor, inget annat. Motsvarande handlingar skall bedömas på samma sätt oavsett vem det är som begår dem.

Som jag sagt tidigare är det mycket sällan män som lägger krav på kvinnor om att bära slöja, de gånger krav/önskemål om detta framförs så kommer det oftast från äldre kvinnor inom familjen.

Martin
3/22/12, 10:26 PM
#93

Björnidet: Du skriver:

Måhända att det kan ses som rasistiskt om man tolkar det fel det jag skrev.Jag menar självklart att folk måste lära sig vad en demokrati är och låta det flyta in i medvetandet, de behöver en omskolning i ämnet. Tydligen så har ni inte förstått vad jag menat och därför säger ni att det är rasistiskt, vilket är helt fel.

I ditt ursprungliga inlägg skrev du att de inte har kapacitet att ta in demokrati i skallen. Kanske jag tolkar det fel, men jag får det inte till annat än att du anser att de inte kan ändra uppfattning. I min värld var det helt klart ett rasistiskt uttalande som dessutom drog många över en kam.

mvh Martin

Björnidet
3/22/12, 11:44 PM
#94

Du tolkar detta som du vill, ämnet vi skriver om i tråden är hedersvåld som utförs av invandrare vars fäder står för våldet mot sina barn. Jag kan inte annat se än att det beror på att de inte har tagit in att det är förbjudet och  mitt antagande var att de inte hade förmågan att läsa svensk lagstiftning så att de förstod, likväl som jag vill att du skall förstå det.

Självklart så gäller denna tanke inte alla invandrare och jag har flera invandrare i min närhet som tar tydligt avstånd mot hedersvåld. Detta hemska går inte att bortförklara som att det inte händer eller har hänt, då är man dåligt underrättad.

Jag har debatterat med en annan skribent om detta och där denne märker ord och vänder det emot mig hela tiden utan att beröra den verkliga frågan vilket är oerhört tråkigt och okunningt eller ett sätt att få fram något negativt om den skribent som debatteras med.

Vi skall komma ihåg vilka detta händer hos, detta med hedersvåld, hedersmord o.s.v det är i alla fall inte hos oss svenskar även om annat våld förekommit  i vårt land.

Hedersvåld, mord och sådana tråkiga saker är inget att försvara med att förvränga det skribenterna skriver i sina inlägg. Inläggen ifrågasätts och vänds emot skribenten vilket inte tråden egentligen handlar om, så har hänt i flera fall.

Att det inte går att komma ifrån att detta med hedersmord och annat våld har importerats till vårt samhälle i samband med att vi tog emot mängder av flyktingar som flytt hemlandets krig och bara för att de är flyktingar skall de väl inte kunna göra precis som dom vill med sina barn och fruar, vi har svensk lagstiftning och den är till för att följas.

Martin
3/23/12, 2:09 PM
#95

Jag tror inte att någon i tråden har skrivit att hedersmord eller hedersvåld är ok. Jag har inte sett de tongångarna i alla fall. Huruvida det bara är fäderna som är ansvariga råder det delade meningar om. Sist jag kom i kontakt med misstänkt hedersvåld hade jag långa och ingående diskussioner med några från samma land och de var helt överens: Det är inte pappan som skjuter. Även i Fadimemordet som nämndes tidigare sitter förvisso pappan Rahmi dömd för mordet. Det finns ju dock som hävdar att det är fel och att han tog på sig mordet för att sonen, Fadimes bror - som också tidigare varit dömd för våld oh hot mot henne, skulle slippa få sitt liv förstört. Oavsett så finns det säkert undantag okså, det finns säkert exempel på hedersvåld där pappan är den som tagit livet av dottern eller sonen.

Men de jag pratade med, som har bakgrunden i en kultur där hedersmord/våld förekommer hade sin åsikt helt klar. Pappan tar beslutet men genomför det inte själv. Det är äldsta sonen eller farbror/morbror som gör det.

Själv är jag för dåligt insatt och har för dålig kunskap för att ta ställning till hur rätt eller fel detta är, utan nöjer mig med att konstatera att det är den uppfattning de hade.

mvh Martin

Björnidet
3/23/12, 2:31 PM
#96

# 95.

Visst har du rätt i att det oftast är familjeöverhuvudet som beställer hedersmorden och låter en släkting utföra dådet,bara därför så är ju inte brottet mindre hemskt än att han själv gjort det. Sedan skriver du att du inte kan ta ställning till om det är rätt eller fel det han gör det är var och en som har den förmånen att och slipper ta ställning.

Jag däremot jag har tagit ställning till att det är lagvidrigt och fel av pappan som ligger bakom detta för att han tror sig då kunna behålla sin heder.

Om man tänker det allra minsta så kan man inte förstå hur han skulle få behålla sin heder då han ser till att få sin egen dotter mördad, har han inte förlorat sin heder förr så gör han det då

Martin
3/23/12, 4:56 PM
#97

#96 Du misstolkade mig vad det gäller rätt och fel.

Jag menade att jag kan inte ta ställning till om det är rätt eller fel att pappan tar beslut men oftast inte gör det själv. Inte huruvida det är rätt eller fel att tycka det är ok med hedersmord, för det är helt fel i mitt tycke. Oavsett om det sker i Sverige där våra lagar säger att det är olagligt eller om det händer i länder där det verkar vara mer ok (vet faktiskt inte vad lagarna säger i de länderna).

Jag är givetvis helt emot hedersvåld och hedersmord, det jag menade var att du pratade mycket om "pappan/fädern", det jag menade är att det är en större apparat än så.

Skall vi få upp ögonen helt för hedersproblematiken gäller det också att vi är öppna och försöker att inte ha fördomar.

Det är tror jag mer ett familjeproblem än att pappan helt ensam är ansvarig.

Och det är inte bara döttrarna som far illa, även söner far illa. Först när vi tar hela problemet på allvar kan vi närma oss en lösning.

mvh Martin

Annons:
Björnidet
3/23/12, 8:11 PM
#98

Martin.

Du fattade mig fel men jag förtydligar lite bättre här. Problemet med hedersmorden är först och främst att det hela gäller en klanheder eftersom de oftast är flera familjer i dessa klaner så har de som de tycker ett tvång att hålla sig inom klanen eller likvärdigt vid giftemål annars förlorar dom hedern i klanen. Om en flicka eller pojke vill gifta sig över klangränsen så uppstår liknande problem.

Att det är pappan som beställer dessa mord är helt säkert i det fall jag kommit i kontakt med och han gör det för att rädda hedern i klanen även om han säkert gråter invärtes.

I en annan tråd om hedersvåld har jag berättat om hur det kan vara för en flicka som inte vill gifta sig med en 15 år äldre farbror(en bror till pappan), hon hade sin kärlek här i sverige,denna tråd hittar du under politik.

Läs den så förstår du vilket elände det är att vara en flicka ifrån ett arabland där detta förekommer.

Ansvaret för de hedersmord som begås i dessa klaner är självskrivet delat mellan klanens medlemmar men pappan är den som tar beslutet

Jo jag vet att även pojkar kan råka illa ut men det är mer ovanligt.

Freke
3/23/12, 9:46 PM
#99

Hur reagerar ni då på de "hel"svenska föräldrar som psykiskt misshandlar sina barn för att de valt fel partner eller läggning.

För även det är hedersvåldsrelaterat om inte så brutalt som syra i ansiktet, mord eller liknade.

Men mobbing och psykisk utfrysning och i vissa fall även fysisk övertalning.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Björnidet
3/23/12, 10:13 PM
#100

Man kan inte klassa den typen av våld till hedersvåld som inte förekommer bland svenska familjer, svenskarna har inte uppbyggt familjerna på samma sätt som de andra vi skriver om.Hedersvåld har att göra med klaner av släkt från oftast arabiska länder där hedersvåld är mera vanligt.

Visst förekommer det våld i svenska familjer men då talar vi om misshandel,våldtäkt, aga och andra oegentligheter som är ett brott enligt svensk lag.Misshandlande och mördade människor finns i många samhällen där du inte har klangemenskaper och där det inte är fråga om klanheder och då är det inte hedersvåld.

Vi kan inte blanda ihop de här två helt olika företeélserna även om de är lika i handling men med olika kulturyttranden.

[Moa-]
3/23/12, 10:19 PM
#101

Jag skulle vara tyst, men det är ju i stort omöjligt!

"Visst förekommer det våld i svenska familjer men då talar vi om misshandel,våldtäkt, aga och andra oegentligheter som är ett brott enligt svensk lag." Helt seriöst, du måste ju vara medveten om att de brott som du menar att "andra" begår är straffbelagda enligt exakt samma lag?

Freke
3/24/12, 9:30 AM
#102

#100 Ojojoj??

Vad är heder för dig?? så som du uttrycker dig så börjar jag undra..

Har du barn? Vad och hur skulle du reagera om din dotter kom hem med en kille i från mellanöstern?

Skulle du acceptera det eller?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Björnidet
3/24/12, 5:14 PM
#103

Det äe inte lönt att fortsätta diskusionen eftersom hur jag än försöker förklara verkar du inte fatta vad hedersvåld är.

Björnidet
3/24/12, 5:25 PM
#104

Jag har aldrig försökt förklarar vilka lagar som gäller för vart och ett brott, klart att vilken som helst fattar att alla som begår brott straffas enligt de lagar som gäller för vart och ett brott. Vidare diskusion om detta anser jag som lönlöst dt det pekas med alla fingrar åt alla håll och inte enbart för för de brott som tråden gäller. Alla som har läst om hedersrelaterade brott vet vad det är och att de är olagliga.

Vad ni också bör fatta är att de andra omtalade brott som gäller svenska familjer inte har åsyftats i denna tråd och därför är det inte den plats som man blandar in dessa.Vill ni kan ni ju öppna en egen tråd för just de diskusionerna.Tack.

Annons:
[Moa-]
3/24/12, 5:56 PM
#105

Björnidet; jag lägger in samma inlägg som jag tidigare publicerat i tråden inne på politik.

"Alla kan drabbas

I hederstänkandet står ­föreställningar om oskuld och kyskhet i fokus. Familjens ­rykte anses bero på flickors och kvinnors faktiska eller ­påstådda beteende.

Kontrollen av flickors och kvinnors beteende kan ­vara mer ­eller mindre uttalat. Från vardagliga former av begränsningar i flickors och kvinnors liv som berör klädval, ­socialt ­umgänge och fritidsaktiviteter – till livsval som utbildning, jobb och giftermål och skilsmässa.

I sin mest extrema form kan personer som bryter mot begränsningarna utsättas för hot, våld och mord.

Även pojkars och unga mäns beteende kan anses ­påverka familjens heder och kan därmed också bli utsatta för kontroll.

Hedersrelaterat våld och förtryck kännetecknas av att det är kollektivt planerat och utfört av nära familjemedlemmar, att det kan börja i tidig ­ålder och medföra omfattande stödbehov för dem som ­drabbas.

Barn, unga och vuxna av ­båda könen drabbas – inklusive homosexuella, bisexuella och transpersoner." Samma "källa" som ovan

Vart står det att det endast är utländska kvinnor som drabbas?

(Personligen ogillar jag Aftonbladet som källa, men har den accepterats av andra genom hela diskussionen så får den väl fortsätta gälla.) Jag överlåter bevisbördan på att ovanstående inte skulle stämma till dig.

Björnidet
3/24/12, 10:03 PM
#106

Moa.

Efter att ha läst ditt senaste inlägg så får jag ju bekräftat att vårt engagemang för av hedersvåld utsatta flickor, pojkar och kvinnor är rätt lika, skillnaden är att vi har olika uttryckssätt med att vi inte accepterar hedersvåld, tvångsgifte och förtryck.

Däremot så tycker jag att du drar ihop alla till att om det är våld mot närstående och det sker i ett västerländskt hem att det är hedersvåld vilket det inte kan klassas för.

I ditt inlägg skriver du att detta kan påverka familjens heder och där har du bortsett ifrån att det är större än så, jag skulle vilja kalla det för klanens heder vilket det egentligen är och där ingår flera familjer vilket alla har släktband med varandra.

Mig veterligen har det aldrig gjorts ett hedersmord på ett sådant sätt som menas med hedersmord här i sverige av västerlänningar, de mord som skett på barn, kvinnor o.sv. är mord utförda av oftast sjuka människor som inte vet vad de gör.

Jag vill inte packa ihop dessa två händelser i samma säck eftersom jag anser att de inte kommer till handling av samma orsak,HEDERN i familjen.

I övrigt tycker jag att du beskrivit detta med det förtryck som pågår i de familjer som drabbats på ett bra sätt då det stämmer dels med det tidningsreportage du hänvisar till och vad jag själv tycker.

Slutligen så är min uppfattning klar som sen kristallkula, att hedersmord är en förbannelse som drabbar de flickor som förtrycks av sin släkt med oftast pappan i spetsen.

[Moa-]
3/24/12, 10:23 PM
#107

Ja, det är ju tur att det överensstämmer med tidningsartikeln då det är ett direkt citat… =P (Markerat både med citattecken och med kursivtext.)

Skillnaden är att jag anser att alla människor är lika mycket värda, har samma intelligens och empatikänslor.

Det du talar om med "klantillhörighet" är inget jag känner till eller kan känna igen. Det är inget jag tänker börja lägga värderingar i, utan för mig är människor just människor, alla med en möjlighet att fatta egna beslut, och därmed får personen även ta ansvar för dessa beslut.

Återigen i andra tråden har jag tagit upp exemplen med Amish-kulturen och andra kristna "sekter" som verkat runt om i världen, mest välkända de som avslöjats i USA. USA för väl räknas till västvärlden?

Jag förstår inte hur du inte kan anse att de som begår det du klassificerar som hedersvåld är sjuka individer om de som begår handlingarna och råkar vara svenska/västerländska är sjuka individer.

För mig handlar det oavsett om offer/förövare är etniskt svensk eller ej om personer i en beroendesituation/nära relation utsätts för något som beskrivs är en maktfördelning inom nära relationer, något som kan drabba alla.

Vad vi är överens om är att samtliga våldshandlingar/hot om våldshandlingar skall straffas i enlighet med svensk lag, som gäller för samtliga som vistas i Sverige… Hoppas jag?

Martin
3/24/12, 10:27 PM
#108

#106 Slutligen så är min uppfattning klar som sen kristallkula, att hedersmord är en förbannelse som drabbar de flickor som förtrycks av sin släkt med oftast pappan i spetsen.

Skall jag tolka det som att pojkar inte kan hedersmördas enligt dig?

Jag delar din uppfattning i stort i det kursiverade citatet men jag skulle vilja könsneutralisera det då min uppfattning är att det drabbar båda söner och döttrar.

mvh Martin

Björnidet
3/24/12, 11:09 PM
#109

# 107.

Då det gäller alla människors lika värde har jag ingen invändning för så skall det vara.

Klantillhörighet är ju allom kännt att detta förkommer oftast i familjer som tillhör klaner och har en oerhört stark tro att så skall vara.Familjens heder är något som vi västerlänningar inte vet hur den fungerar och förstår oss på, därav denna debatt om detta.

USA räknas ju till västvärden och om det pågår liknande brott i det folk du nämner så är det bara att beklaga. Vi vet att förtryck existerar på allt för många ställen i världen och skulle vi utforska det då tror jag att många av oss blev sömnlösa.

Mord som begås överhuvud taget utförs av människor som inte är vid sina sinnens fulla bruk, hade de varit klara i skallen vad dom håller på med så tror jag inte att morden skulle hända. En fullt normal individ mördar ju inte en annan om han har någon slags spärr.

Vi hör ju av de som blir dömda att de under rättegångarna vill själva påskina att de hade tillfällig sinnesförvirring då mordet begicks och därför tror sig få ett mildare straff därav. Mord är mord och skall straffas som det och den som gör detta mord måste ta sitt ansvar oavsett om det rör sig om hedersmord eller andra mord.

Du ser inte skillnaden på handlingen hedersmord och mord, visst, båda är ju mord men hedersmordet beställes av en familjemedlem att utföras på den som befläckar hedern med att ex: gifta sig utanför klanen och att inte familjeöverhuvudet fått bestämma vem vederbörande skall gifta sig med detta kallas för hedersmord och är mest vanliga i arabstater, de kan förekomma på andra platser i världen också men de har jag inte kunskap om.

Det andra mordet är ju också mord men beställes inte av en familjs överhuvud för att behålla någon heder som skall försvaras till varje pris i det andra fallet. Mord på kvinnor och barn i detta fall har aldrig betraktats som hedersmord, därav skillnaden. Som jag sagts tidigare så är det inte en frisk människa som utför dessa mord oavsett anledning.

# 108.

Om du läst mina inlägg så ser du att jag har även tagit med pojkar, kvinnor och de flickor jag ovan nämnt.

Freke
3/25/12, 12:00 AM
#110

#103 är det till mig du menar?

OPm jag inte förstår vad du menar? Är det mitt fel? Att du skriver och uttrycker dig felaktigt?

Och du bör nog tänka dig för lite om hur du skriver då? För om du inte gör dig förstådd med det du vill ha sagt är vems fel är det?

Den som läser eller den som skriver?

Och jag är väl införstådd i vad hedersvåld är och vad det gör då jag sett det på extremt nära håll, betydligt närmre än vad en tidning eller en bildskärm kan återskapa..

Det du skriver i #106
Alla människor som begår ett mord oavsett orsak är på ett eller annat sätt sjuka.. Enda gånger en människa kan ta en annan människas liv utan att anklagas vara sjuk i huvudet är nog när eget eller annans liv står på spel och alternativen inte finns till annan möjlighet eller under krigssituationer.
Annars skulle jag nog personligen vilja påstå att man är sjuk i huvudet  vilket som..

För en någorlunda funtad människa bör kunna hitta alternativ till den sista utvägen.. dvs Mord.
Och vidare vad som är Heder för dig är inte per definition samma för någon annan. Det finns många olika faktorer som spelar in i den ekvationen.

Likväl som du tycker att andra ska öppna nya trådar för diskussioner så står det även möjligt för dig att göra samma sak..
Då brott.ifokus.se är en av de sajter som har förhållandevis högt i tak, det är inte så mycket som stoppas av oss som modererar i tråderna..

(men det rasistiska uttalandent är var på gränsen att jag skulle ta bort, men jag ville se vart det tog vägen.. men det låg nära tillhands att ta bort det..)
//

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Björnidet
3/25/12, 1:21 PM
#111

#110.

Då någon skriver ett inlägg på det sätt skrivaren uttrycker sig i ord är det hans mening att det skall uppfattas rätt och inte förvrängas åt något håll vilket har skett på ett flertal av mina inlägg. I mina ögon tycker jag att vi bör se problemet som det är och inte blunda och gömma sig bakom att säga att detta var rasistiskt eller fördomsfult uttryckt, ta hellre tag i saken och gör något åt det.

Jag vill påstår efter att ha läst inläggen i denna tråd att alla har på ett eller annat sätt uttryckt sig fördomsfullt och ibland rasistiskt utan att hålla sig till saken det gäller HEDERSVÅLDET, därför är det onyanserat att peka ut en som vågar skriva i klartext om att hedersvåldet och orsakerna därtill.

Jag köper inte detta med att ett uttalande är rasistiskt eller fördomsfullt så länge det handlar om att förhindra misshandel,våldtäckter,människorov,tvångsgifte, mord, eller andra brottsliga handlingar som görs i och utanför vårt land, vi åskådare måste öppna ögonen och agera, det finns så mycket som kan göras.

Jag vill inte påstå att jag är den bäste på att uttrycka mig i skrift och därför försöker jag att göra förklaringen så bred som möjligt, då det händer och läsaren fattat en fel då är det ju vad jag kan se, bådas fel att inte innehållet har förståtts.De inlägg som varit i denna tråd där läsare har förvrängt mina ord till något i motsatt mening blir man ju tvingad att nöta in vad man menar.Bl.a detta med hedersvåld, mord där pappan står för beställningen orsaken till det m.m.

Beträffande hedersvåld så har jag i tråden beskrivit ett fall som jag varit stödperson i och jag vet vad som kan bli för konsekvenser av hedersrelaterat våld för den drabbade vilket jag inte önskar någon. Hedersvåld som det kallas drabbar ju inte svenska familjer med svensk etnisitet utan det har följt med den flyktingström av acylsökande människor till vårt land.Hur mycket det sker i deras hemland finns det ingen statistik över.

Hedersrelaterade mord vidhåller jag att de har aldrig hänt i vårt land av etniska svenskar och vad heder räknas som per definition är vad jag förstår klanrelaterat bland de människor där klaner med starka familjeband existerar. I sverige har vi inte uppbyggt samhället på samma sätt som där detta vanligen förekommer, i de länderna är det oftast en diktator som styr och ställer avrättar oliktänkande m.m. och därav en del av kulturen " vill du leva ska du göra som jag säger" och där börjar hedersvåldet.

Vad du sedan menar med att heder inte är samma sak för någon annan som vad det är mig det kan jag inte förstå för per definition så existerar inte heder i vårt samhälle på samma sätt och har inte samma djupgående  betydelse som i ex: arabiska länder. Om detta har det skrivits spaltkilometrar i tidningar det har varit otaliga tv program om detta och vad jag där sett så gäller meningen "hedersvåld" något som vi vill vara utan i sverige.

Heder för en svensk person är ju något helt annat därför pm min heder befläckas mår jag givetvis illa av det men inte beställer man ett mord för det.

Sedan detta med att öppna nya trådar, givetvis finns den möjligheten även för mig, annat har jag inte på stått heller. Varför jag skrev det var att inläggen började handla om saker som inte har med tråden att göra och personliga påhopp i stället för att diskutera det tråden egentligen skulle handla om.

Sedan detta med rasistiskt uttalande: min mening var att belysa vad som egentligen förekommer i vår värld och inte sticka under stolen med saker som händer där ute. Att det sedan blev folk av en viss etnisitet var ett sätt att få den skribemt som hela tiden förvrängde det jag skrev för vända det emot mig i stället för att skriva om hedersvåldet i sig fick mig till att för att den skribenten skulle förstå i vilka grupper hedersvåldet är mest förekommande och inte menat som ett rasistiskt uttalande till ett visst lands innevånare. De blev självklart lite för tydligt av vilka som menats i det inlägget vilket bar olyckligt. Då inte en debattör förstår vad man skriver då blir det ibland enda sättet att TYDLIGT förklara var problemen finns.

Sedan barnsben har jag fått lära mig att vara rak och ärlig och inte hymla med sanningar hit och dit, säg som det är och göm dig inte, det har hållit bäst under min livstid hittills, jag är 68 år nu.

Att vara rak och ärlig har som vi sett här stött på svårigheter och jag hoppas att fler inser att den vägen är den enda rätta.

Annons:
[Moa-]
3/25/12, 1:57 PM
#112

Björnidet; förvrängs dina ord? Skriv exakt vad du menar så kan tala för mig själv i alla fall när jag säger att jag inte tänker "feltolka dem". (Ingen av de andra två kvarvarande debattörerna brukar heller ägna sig åt det, så jag är övertygad om att du kan känna dig tygg.)

Vilka exempel har du där du anser att du blivit "misstolkad"?

Du skriver vidare att samtliga deltagare i tråden har utryckt sig rasistiskt, då vill jag gärna ha ett exempel på ett rasistiskt uttalande från min sida.

Du har bland annat skrivit att de som kommer från mellanöstern har en lägre intelligens och inte kan förstå våra lagar och normer, är detta rasistiskt enligt dig?

Jag tror som sagt inte på bilden där som du målat upp med mannen som familjens överhuvud och allsmäktiga ledare. I många fall så är det till exempel en farmor som har ett starkt inflytande över släkten, både i Sverige och utomlands. Läs tillexempel inne på relationer i fokus hur många det är som upplever problem med svärmödrar och liknande. För mig är det ingen skillnad i dessa fall. Jag talade med en muslimsk kvinna som var mycket upprörd över fördomen om att det var mannen som tvingade på kvinnan slöjan, hon var av den mycket bestämda åsikten att det är kvinnor som ålägger andra kvinnor detta. Sedan finns det givetvis undantag i alla riktningar, som jag konstant försökt skriva och få fram så är vi alla människor och enskilda individer.

Personligen förstår jag inte riktigt vad du talar om när du skriver klaner på det sättet, min närmsta koppling till klaner idag är i mina syskonsdatorspel när klaner spelar mot varandra. Längre tillbaka i tiden så blir kopplingen nomader av olika slag (de är i stort sett utrotade i dagsläget) eller indianernas levnads- och förhållningssätt.

Du drar ihop alla arabiska länder till en för dig homogengrupp av länder med uteslutande landsbyggd? Är det så du ser på världen? Europa är utvecklat och tryggt, sedan bor resten av världen ute på landsbyggd på gränsen till svält?

Hur du kan säga i samma diskussion att alla är lika mycket värda, men att vissa folkgrupper är som kollektiv mindre intelligenta och har därmed ett inbyggt hinder att förstå etik, moral och lagar, ja… För mig är det ett mysterium.

Jag antar att det är mig du menar när du säger att någon vrider och vänder på dina ord, ett tips i sådana fall är, skriv vad du menar och står för och ingenting annat, då finns det ju inget som jag enligt dig kan "vinkla till" något annat. Ifrågasätt gärna mina uttalanden och ståndpunkter, jag står för samtliga av dem. Skulle något av dem ha råkat bli fel så lägger jag mig utan tvekan platt och ber om ursäkt.

Du har inte heller besvarat Frekes inlägg i nummer 102, skulle du acceptera om din dotter kom hem och ville gifta sig med en kille från mellanöstern? Jag ser detta som en mycket intressant och genomtänkt frågeställning.

Björnidet
3/25/12, 2:37 PM
#113

Din ursäkt godtar jag och det du skriver om i sista sycket har redan hänt i min familj och vi är lyckliga för det.

[Moa-]
3/25/12, 2:56 PM
#114

Ursäkt för vaddå? Jag står för vartenda ord som är skrivet så här långt.

Freke
3/25/12, 8:40 PM
#115

Jag är precis som Moa- i det avseendet, jag står alltid för vad jag skriver och vad jag tycker, har jag inte gjort mig förstådd så får man vrida lite på det och skriva om så att man får fram det man vill ha sagt..

Jag och Moa- har inte alltid dragit jämt, men det har bidragit till rätt intensiva och roliga diskussioner..

För i grund och botten ligger tolkningsrätten hos mottagaren
- Om du inte förstår vad jag menar, så är jag dålig på att förklara, så jag ska bättra mig.. För det är ju som alltid.. Förstår inte folk vart man vill komma så ligger inte problemet hos mottagaren utan avsändaren

Så är det alltid när man uttrycker sig i skrift, och att påtala ålder ska det va en ursäkt eller en förklaring? Jag förstod faktiskt inte meningen med det?

Även om jag i grund och botten förstod vart du vill komma och hur du resonerar, men det är ingen ursäkt att uttrycka sig plumt och klantigt, det finns andra på brott.ifokus som tolkar dina ord på helt andra sett än vad du menar.

Så vad var svaret på #102

ett annat förslag som gör det lite enklare att förstå vad du menar är att om du svarar på ett specifikt inlägg så som jag efterfrågade svar på #102..

om du sätter ett # och sedan nummret på inlägget så har andra lättare att förstå vad du menar och vilket du svarar på, så behöver man inte gissa så mycket.. (bara ett tips)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Björnidet
3/25/12, 9:53 PM
#116

Det är bra att du står för vad du skriver det ser jag som rejält.

Till att börja med så måste jag poängtera att jag anser att alla människor har lika värde så att du inte misstolkar mitt syfte i detta svar.

Efter att ytterligare läst igenom alla 114 inlägg hittills i debatten har jag på ett flertal ställen sett tendenser till uttalanden som kanske inte skulle ha funnits där, därav ett av mig som var formulerat på ett sätt att det blev lätt att misstolka orden.

Väldigt många av inläggen har handlat om att slänga ut,fängsla och slänga ut släkten och benämningar som varit på gränsen till rasistiska.Inget vill jag peka ut av inläggen därför att man får själv läsa igenom dem och bilda sig en uppfattning.

Vid inlägg 68 kom du Moa in med ett inlägg som handlade om att du letat luddigt skrivna åsikter om invandrare.I några inlägg anser du att de har uttalat rasistiska yttringar eller näst intill och avslutar med att mena att det är på gränsen till rastistiskt att skriva om hur olika grupper upplever skammen.  Skammen är ju det som vill förhindras med hedersmord och andra våldsamheter mot oliktänkande i en familj.

#72 pratar du om vi och dom mentalitet, jag kan bara svara att det blir oundvikligt i en sådan här diskussion, för det handlar just om vi svenskar med vår kultur och invandrare med deras kultur.

# 76 Skriver du att det är viktigt att notera olika religiösa grupperingar. Visst så är det det, det förekommer olika grupperingar med olika tro men de flesta med den bibel som används av muslimer har en stark styrning åt håll där mannen är patriarken i familjen och resten av familjen skall följa hans ord. Att sedan familjen ingår i en släkt med samma tro binder dom tillsammans med att bli en klan där patriarkerna är måna om att ingen skall ha avvikande uppfattning om hur barnen skall uppfostras eller vem de skall få till sina gemål, gemålen bestäms ab patriarken och beslutet är i klanens lag obestridligt,

# 80 Enda svaret jag kan ge är att ditt inlägg speglar oförstående.

# 85 Du pratar om att jag slagit ihop alla i en homogen grupp. Ja på sätt och vis rätt men det finns ändå en del av den gruppen som utmärker sig speciellt. Jag vill en gång för alla konstatera att så har jag inte beskrivit problemet. Du har där också redovisat en statistik om att det är 110 islamska, 22 högerextremistiska, 29 vänsterextremistiska gärningsmän som nämns i som jag sa statistik, vad som inte farmgår av denna redovisning är att hur många av dem har samma religiösa tro. Kommer dom ifrån klanfamiljer eller vad. Troligtvis kan inget svar ges på det. Vi vet ju att självmordsbombare är på ett eller annat sätt hjärntvättade till att bli martyrer och därför utför de bombattentat.

# 87 Om man kan klassa dom som du menar en homogen grupp med olika religiös tro så är ju svaret givet då patriarken säger att gör som jag säger om du vill leva. Ordet inteligens är det nu första gången jag använder och vill peka på att jag aldrig sagt att de saknar inteligens, förmågan att lära sig sakjer och ting är inte lika hos alla människor. En del blir austronauter, läkare, Civilingengörer, jurister o.s.v medan en del inte har läsförmåga till att orka läsa in andra mindre studiekrävande yrken. Alla kan inte bli doktorer som sagt.

# 89 Invandrare oavsett var de kommer ifrån gör fel om de börjar misshandla sin familj för att få dem att lyda, dessutom de som tar till att mörda ett barn som inte vill gifta sig med den som patriarken utsett  som oftast är en släkting, hur tycker du vi skall hjälpa dem att lösa utsattheten de stackars barnen har hamnat i. Självklart skalöl man försöka sprida demokrati ibland dessa familjer och om det är vi överens. Att det finns svin i västerlänska familjer har jag inte förnekat för så är det, massor av den sorten finns det som misshandlar medlemmar i sin familj och det tar jag skarpt avstånd ifrån.

# 91 Visst handlar allt detta om extrema individer som tolkar texter i sin lärobok sedan 2000 år tillbaka ( i Iran 1363 år i år) och vad är det som säger att den boken talar sanning och att folket skall uppföra sig som de gör mot sina egna. De lagar den boken har är så extrema att vi inte skulle vilja ha en enda sidas lagar av den i vårt samhälle.

# 107 Att människorna på jorden har lika värde är det nog ingen som betvivlar och att de har möjlighet att fatta egna beslut som de själva får ansvara för det är också riktigt. Vad som du inte tar upp är att de flickor och pojkar som tar egna beslut då det gäller giftemål, de kanske inte vill gifta sig med den som patriarken utsett åt dom, de individerna riskerar att bli mördade för hederns skull och det kan jag till inget pris stödja, lagvidrigt, hänsynslöst, egoistiskt och fegt är det bslut som oftast är faderns i en familj. Mordet utförs oftast av en släkting ur samma klan och det för att klanen och familjen skall behålla hedern.

Det har skrivits så mycket om detta med hedersmord i svensk och utlänsk press så at man tycker att ingen levande människa i västerlandet skall ha undgått att läsa detta.

# 112 om inteligens har jag skrivit tidigare och där förklarat vad jag ser som skillnaden mellan olika individer.

Jag hoppas nu att du fått svar på alla dina frågor i inläggen som du gjort och att vi kan avsluta denna meningslösa debatt för den leder ingen vart.

[Moa-]
3/25/12, 10:34 PM
#117

Björnidet; jag vet inte riktigt varför du gått igenom samtliga mina inlägg i debatten? Du sa att samtliga deltagare hade kommit med rasistiska åsikter, det enda jag kan se i de inlägg du hänvisar till är det faktum att jag påtalar att rasistiska uttalanden har gjorts.

Statistiken är Europols egna, den talar om hur det såg ut med antalet genomförda dåd, den klassificerade motivet, snarare än utföraren, sedan jämfördes detta med antalet som varit misstänkta för terrorbrott, en väldigt skev bild som visar på tydliga fördomar även hos utredarna.

Sedan är jag ledsen men jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram. Jag tror ju som sagt inte på den bild som du målar upp utan ser den som extremt fördomsfull och ålderdomlig. På samma sätt som utvandrarna utnyttjade och såg indianerna som mindre utvecklade med ett lägre värde, Aboriginerna i Australien eller när den vita mannen reste till kolonialstaterna och tog slavar. Fördomarna är grunden i uttalandena.

De flesta invandrare som kommer till Sverige idag kommer som sagt från storstäder och ej från outvecklad landsbygd. Jag har aldrig träffat någon muslim som försvarar det du klassar som hedersvåld eller våld grundat i koranens text, däremot har jag tragiskt nog stött på kristna som anser att bibelns ord skall tolkas fundamentalt och efterlevas. Närmast kan du gå in på Jesus i fokus här på sajten, där finns minst en person som anser att homosexuella bör stenas för att det står i bibeln. Denna typ av människor har jag även mött i verkligheten. Därmed skulle jag aldrig därmed dra slutsatsen att kristna skulle begå våldshandlingar eller försvara dessa handlingar, utan jag ser detta som enstaka individer med sjuka åsikter.

[sakring]
3/25/12, 11:28 PM
#118

# 117 Och ändå så finns det cirka 8.500 kvinnor/flickor av utländsk härkomst, som riskerar att bli bortgifta med någon de inte känner något för. Hur kan det komma sig?

Och varför tror du att lantisar är dummare än stadsbor?

Annons:
Björnidet
3/26/12, 9:36 AM
#119

# 117.

Nej sakring jag tror inte att de är dummare absolut inte, däremot så tror jag att de lever under andra förutsättningar än en stadsbo.Den jag kallar för patriarken i en familj tror jag har hårdare grepp om familjen på landsbygden än i stan.Och som fru stein sa, är systemet uppbyggt i klanliknande familjesammanslutningar där den har större betydelse på landsbygden än i staden. Detta är vad jag fått information av den kvinna som hållits gömd i fyra år för att slippa bli tvångsmässigt bortgift och hon tillhörde en klanfamilj ifrån landbygden.Flicka är nu gift med en svensk kille och de bor i en stad i södra sverige.Idag pratar hon flytande svenska och man får verkligen lyssna riktigt för att kunna höra att någon liten brytning skall höras. Jag är glad för hennes skull.

[sakring]
3/26/12, 5:10 PM
#120

# 119 Du har svarat mig men det är Moa- du menar på 117 jag har 118. Jag har samma åsikt som du i det här fallet.Flört

Björnidet
3/26/12, 5:56 PM
#121

Självklart var det så jag menade, Ursäkta.

[Moa-]
3/26/12, 7:31 PM
#122

sakring; har aldrig någonsin sagt att landsbor skulle vara "dummare" än stadsbor. Jag anser att alla människor har samma intelligents förutsättningar, detta har inget med folkgrupper eller bostadsort att göra.(Frånsett de som föds med vissa funktionsnedsättningar då, givetvis.)

Jag tror inte på dina siffror. För övrigt vad är din definiton av riskerar?

[sakring]
3/26/12, 8:46 PM
#123

# 122 Det hade jag angivit i en länk i ett inlägg från mig på politik i fokus. Den var från Aftonbladet. Tyvärr så dög inte länken för dig och nu är tråden borttagen pga av dig också. Därför att jag hotade dig med att ta bort dina inlägg om du inte lät bli att kalla folk för  rasister och du då kontaktade sajtvärden. Så kan man också göra.

[sakring]
3/26/12, 8:51 PM
#124

"De flesta invandrare som kommer till Sverige idag kommer som sagt från storstäder och ej från outvecklad landsbygd." Skrev Moa-

Om du inte menar att lantisar är dummare än stdsbor så får du utveckla det lite bättre  anser jag.

[Moa-]
3/26/12, 8:57 PM
#125

sakring; ja, aftonbladet är inte en objektiv källa, dina länkar bestod av enskilda fall beskrivningar där endast en part fick uttala sig. Med andra ord sämsta möjliga källa.

Nej, det var inte på grund av det, jag hade belägg för mina påståenden och står för dem. Jag visade även detta genom att länka ett direkt citat från vederbörande.

Däremot så accepterar inte jag när som enda grund för att uttala sig om att barn riskerar att kidnappas är att denne inte äter fläskkött och inte vill att dennes barn skall äta detta. Det är ren skär rasism, och högst troligen även grund nog för fällning enligt hets mot folkgrupp. Något som jag påtalade för sajtvärden, då det inte var en diskussion utan endast två personer som tävlade i att ha mest fördommar. Enligt BBS-lagen har dessutom sajtvärden ett ansvar att granska inlägg och ta bort de som riskerar att bryta mot till exempel brottsbalkens 16 kap, 8§, om hets mot folkgrupp.

Annons:
Björnidet
3/26/12, 9:09 PM
#126

#125.

Om du läst inlägget riktigt om fläskkött då har du också sett var det stod. Barnet fick inte äta fläskkött för sin far,så hade sakring förklarat sittuationen. Skall det vara rasistiskt att meddela vad en annan har sagt till sitt barn, då har du fattat fel om vad rasism är.

Man tolkar ord som man vill verkar det som och att rycka ut vissa ord ur sitt sammanhang då kan man få det till vad som helst.

[Moa-]
3/26/12, 9:12 PM
#127

Björnidet; ja, jag ser inget fel i att ett barn inte äter fläskkött, föräldrarna påverkar barnens kost fram tills det är gammalt nog för egna beslut. Att koppla detta till att mannen skulle kidnappa barnet och föra det utomlands, det är rasistiskt och fördomsfullt.

[sakring]
3/26/12, 10:12 PM
#128

# 127 Om man är två om barnet och en vill att det ska få äta fläskkött och den andra inte vad gäller då? Kankse en av dem inte vill att barnet ska äta kött öht? Det var inte kopplat till något kidnappnignshot.

Om pappan ringer på tisdagskvällen från Irak istället för på onsdagskvällen som överenskommet och vill tala med sin dotter och dessutom är full, vem har rätt då?

[Moa-]
3/26/12, 10:24 PM
#129

Sakring; föräldrar skall så långt som möjligt komma överens gällande samtliga frågor kring barns uppfostran. Enligt mig väger en vilja att ett barn inte skall äta just fläskkött högre än en annans förälders likgiltighet i frågan. Ett barn kan aldrig ta skada av att inte äta just fläskkött.

Den övriga kommentaren var inte en del i den diskussionen, men givetvis skall barn aldrig behöva ha mer kontakt än nödvändigt med sina onyktra föräldrar, oavsett vilket land denne befinner sig i. Skulle personen i fråga ha ringt på tisdagen i nyktert tillstånd anser jag att det vore självfallet att denne skulle få tala med barnen i telefon när han tar sig tid och ringa och saknar barnen som befinner sig långt borta.

[sakring]
3/26/12, 10:31 PM
#130

# 129 Det var snällt av dig. Och om det pga kulturkrockar är fullständigt omöjligt att komma överens  vem ska bestämma. Den som har ansvaret för barnet eller den som tycker att den har rätt att bestämma pga sitt genus? Barnet åt fläskött här i lördags och såg inte ut att ta någon skada av det.

Att du inte  ser Aftonbladet som en objektiv källa får stå för dig. För mig beror det på vem som skrivit vad.

[Moa-]
3/26/12, 10:41 PM
#131

sakring; mycket kan du häva, men du kan inte vända det till att det var objektivt skriva artiklar som du länkade till. Du kan anse att de är relevanta om du vill, något jag ställer mig extremt tveksam till, men hur kan du få dem till att vara objektiva?

Ja, men om fadern/modern mår dåligt av det så finns det väl ingen anledning för barnet att äta just fläskkött? Det finns enormt mycket annat som är viktigare strider att ta än att ett barn absolut måste äta fläskkött, mår någon av föräldrarna dåligt av detta så är det väl endast att avstå? Fram tills dess att barnet är stort nog att ta ett eget beslut givetvis.

Björnidet
3/26/12, 11:58 PM
#132

Du skrev i inlägg att de flesta kommer städer och ej från outvecklad landsbygd. Vad menar du med outvecklad landsbygd, där kan ju läsaren uppfatta som att de som kommer ifrån landsbygden är mindre utvecklade eller som i vanligt svenskt uttryck dummare för att de har inte lärt sig.Sakrings fråga var därför berättigad eftersom hon inte är ensam om att uppfatta det som att du menar att de är dummare. I ett tidigare inlägg skrev jag om just detta och påpekade att de är inte alls dummare och det är en fördom och inget annat. I inlägg 122 skriver du om att landsbygdsbor har samma intiligens och förutsättningar att lära sig läsa m.m

Fläsk hit och dit har väl ingen betydelse egentligen, vad det gäller är att pappan som stuckit till irak släpper inte sitt patriarktiska tänk och bestämmer över sin f.d samt den dotter de har. Han uppfostrar ju inte barnet och tar inget ansvar för det så varför skall han peka med fingrarna och säga att si och så skall hon äta. Barnet bor hos sin mamma och i sverige, där har vi inga bestämmelser som säger att barn inte får äta vad dom vill.

Det är ju befängt att tro att man skall kunna förhindra barnet att göra saker och ting om pappan är flera hundra mil bort i ett annat land och det bara för att pappan vill, jag anser att han förspillt sin chans att styra över detta barn som indirekt handla om heder.. Barnet bor hos mamman och då är det hon som uppfostrar det och ger det mat.Kan inte pappan bo i sverige och hjälpa till med barnet så har han inget att säga till om man måste ta ansvar hela deras uppväxt då att man satt barn till världen, det verkar denna man inte göra.

Måste gå tillbaka till det du skrev om att folk som kommer ifrån en outvecklad landsbygd hur kan du påstå det då du i ett tidigare inlägg sagt att de har samma förutsättningar.

Sedan detta med att du plockat ord ur ett sammanhang för att få det att låta rasistiskt det tycker jag du skall sluta med. Ingen har sagt att pappan kommer att kidnappa barnet för att det inte fär äta och äter fläskkött. Just där plockade du ut texten ur en mening och fick den till en annan betydelse.

Vidare så vet vi att flickebarn kidnappas och bortförs för tvångsgifte i annat land, de flesta får vi aldrig höra av mera och mörkertalet är stort.

De av dem som får barn får ofta utvecklingsstörda barn eftersom deras partner är en kusin,farbror eller liknande, i alla fall släkt med flickan(mamman). Många av de barnen (inavel) får som jag skrev urvecklingsstörningar som kan yppa sig på många sätt, bl.a läs och skrivsvårigheter en del har mindre svåra handikapp. Vad de lär sig är det de gör praktiskt och får de då inte annat matat in i sig än att klanen håller ihop och hedern står överst på pedistalen, då kan verkligen tokiga saker ske mot de oliktänkande i klanen.I de fallen spelar det ingen roll om de bor i en stad eller på landsbygden problemen är detsamma och det rår ju inte de barnet för. Patriarken i familjen är den som bär huvudansvaret och hur hans tänkande är det vet ingen annat än att han bestämmer allt och tänker bara på hedern.

Sedan till sist, att inte äta fläskkött har ingen dött av det är riktigt men att en patriark som inte tar ansvar för sitt barn han har försatt sin chans att ha någon talan. Allt för barnets bästa.

Annons:
[Moa-]
3/27/12, 11:01 AM
#133

Björnidet; där lägger du in dina egna åsikter och värderingar. Ingen utom någon med enormt stora fördommar skulle tolka den texten så. Outvecklad landsbyggd innebär helt enkelt en lägre teknologiskt utveckling gällande rinnande vatten, elektricitet och internet. Om du läser texten, så står det att landsbyggden är outvecklad ej personerna, med er tolkning skulle ni aldrig klara ett test i läsförståelse.

Frågan gällde att ni med detta som grund såg en risk att pappan skulle kidnappa ett barn, det är rasistiskt och felaktigt. Fläskfrågan som diskuterades i den debatten var under tiden paret sammanlevde.

Att något har hänt är inget bevis på att det kommer hända igen, eller skall jag åter hänvisa till Hitler och Breivik? Det finns galningar, skall vi alla därmed leva som om vi vore utsatta för stora risker hela dagarna?

Björnidet
3/27/12, 12:04 PM
#134

Nu måste jag ändå rätta dig igen, ingen av oss, varken sakring eller jag själv har sagt att det finns risk att barnet skulle kidnappas bara för att det äter fläsk, rätt skall vara rätt och du kan inte haka fast dig i delar av meningar för att själv fylla på det du tycker saknas för att få det till rasistiskt.

Du skall inte snacka om läsförståelse då du själv vränger till det i din uppfattning av vad som skrivs till något så att du kan få det till negativt för oss andra inläggsskrivare, du är inte rättvis då. Sedan att över huvud taget blanda in galningar som Hitler och Breivik i sammanhanget tyder på att du absolut inte vet vad tråden handlar om

Du skriver att jag lägger i mina åsikter och värderingar i min fråga om vad du menade med "outvecklad landsbygd", då har du inte läst hela delen som min fråga gäller. Jag skrev att om det är så då har du själv uttalat dig rasistiskt och inget annat.Att du sedan försvarar dig med att du menade rinnande vatten,elektrisitet och internet förmildrar inte ditt uttalande då även många i städerna saknar samma sak.

Dessutom tycker jag att hela tiden hoppar på sidan om vad tråden gäller till att bli personliga påhopp om rasism, fördommar m.m. trådens verkliga mening blir omvänd till att klanka på vad olika skribenter präntar ner i text och inte det som är det viktiga HEDERSVÅLD OCH MORD.

Av det mesta du skrivit så har du gång på gång sagt att människornas lika värde, att de har samma intiligens, samma förutsättningar m.m.

Jag kan hålla med om att alla människor har lika värde som sig bör men att det har samma intiligens och samma förutsättningar då vet du inte vad du skriver om, du antar.

På grund av den inavel som blir vid tvångsgifte med släktingar resultaterar till att avkomman inte får den intiligens som många andra individer har och detta är vetenskapligt bevisat och vi har sett ett otal med sådana fall runt om i världen. Därför kan inte alla bli läkare etc. och de får vad vi kallar för  mindre utvecklingsstörning i bokstavskombinationer som inte märks på utsidan.

Alla blir inte så handikappade att de sitter i rullstol eller har svårt att fatta saker och ting, flera är helt utan besvärmen har begränsningar och det är här vi har en av stötestenarna varför folk i dessa klaner inte tänker eller kan tänka som andra.Vad som är genomgående är förståelseförmågan, det kan inte ta in ett teoretiskt stycke de läst en gång utan måste läsa det minst tio gånger för att förstå hälften ändå är det inte säkert att de fattat innehållet. Jag har sett och följt barn som vuxit upp ifrån att ha varit undernärda som spädbarn, de har fått olika typer av följdsjukdommar, de har oerhört svårt med att läsa och skriva och stora inlärningsproblem.Därför blir man bestört då du säger att alla har samma förutsättningar och intiligens det har du tagit ur luften för så är det inte.

Utvecklingsstörning är som sagts inte lika för alla därmed har jag förklarat skillnaden mellan intiligensen för den som läser till läkare och den som bara får ett vanligt jobb där inga direkta studiekunskaper behövs.Praktiskt kan det gå bättre att fatta vad som gäller än teoretiskt eller tvärs om.

I min närhet finns personer som har adopterats som spädbarn och idag är de 30 år drygt, en av dem har just de problem som jag ovan nämnt. Eftersom jag lever nära detta problem så vet jag hur illa det kan gå med avkommor där inavel konstaterats. Kom nu inte med något du plockar ut ur en mening och vänder det emot igen, jag tycker du bör se problemet hedersvåld som vad det är och inget annat.

Att acceptera att fäder får uppföra sig som svin mot sina egna är mycket magstarkt därför så propagerar jag för att utbilda och informera klanmedlemmar på ort och ställe i demokrati. Vi har ju världstäckande organisationer som bör ta upp detta ämne för allas bästa, då skulle vi slippa läsa om ex: Fatima och Sara som kidnappats för att giftas bort och sedan helt försvinna.

Förstår du inte vilket enormt mänskligt problem detta är?

[sakring]
3/27/12, 12:20 PM
#135

Moa- det finns ingen objektivitet i världen så jag förstår inte varför Aftonbladet just ska vara det. Den andra sidan har inget behov av att säga något. De såg inget, de vet inget.

Och som sagt man kan tillskriva sajtvärden för att få bort en tråd som man inte tycker om. Vilket du gjorde. Fult gjort tycker jag. Vad anser du själv?

Och nej Moa- det var inte under tiden som paret levde samman som "fläskfrågan" gällde det var även långt senare efter de separterat. I flera år fick barnet inte äta fläsk för sin pappa. Skriv inte om det det jag skrivit. Tack!

Björnidet
3/27/12, 12:33 PM
#136

Instämmer sakring, jag läste själv det inlägget om att de separerat och visst är det dåligt gjort att när motparten inte tycker som en själv, då skriver man till sajtvärden för att få bort ett inlägg. Visst kan man som jag skrivit tidigare plocka ur meningar ur sitt sammanhang och använda dem till att bli något helt annat vilket också har gjorts men det är dåligt gjort av den som gör det för att sedan ta sajtvärden till hjälp att radera.

Censur är ju inte tillåtet i sverige så varför skall det vara här.

[sakring]
3/27/12, 12:43 PM
#137

# 136 Det är fegt rent ut sagt.

[Moa-]
3/27/12, 4:21 PM
#138

Björnidet, jag tog hela stycket, som många med mig redan här konstaterat är uttryckligen rasistiskt. Det var inga enstaka meningar plockade ur sitt sammanhang, skriv det du menar och kan stå för istället.

Björnidet och sakring; jag påtalade något som jag såg som ett brott för sajtvärden ja, däremot var det dennes beslut att radera tråden, något som jag inte ens la fram ett önskemål om. Hets mot folkgrupp är förbjudet i Sverige, att på denna typ av sidor finns ingen rätt att fritt uttrycka vilka åsikter som helst.

Sakring; i den diskussionen så började diskussionen om att det var när de sammanboende föräldrarna levde tillsammans som fläsk var en diskussion, huruvida barnen skulle få äta fläsk eller ej och om mamman åt fläsk. Att detta även senare var en viktig fråga för fadern har jag full förståelse för.

Björnidet; för mig är rasism och främlingsfientlighet lika viktigt som hedersvåld, dessa föder varandra, problemen utvecklas lätt till moment 22. Jag har aldrig vridit på något som skrivits, utan endast talat om för dig att det du skriver är rasistiskt, skriv inget som du inte menar och kan stå för. Anser du inte att människor från andra länder är mindre intelligenta skriv då inte;

"Problemet de har är att de inte har demokratiskt tänkande så därför bör de inskolas i demokrati innan de ges uppehållstillstånd. Att det saknas demokrtiskt tänk hos den som gifter bort en flicka som vi läst om otal gånger, det beror oftast på att de vet inte bättre, de har inte kapacitet att kunna få in i skallen in vad demokrati är."

Som sagt, vi kommer aldrig komma överens och ni har er inrutade fördomsfulla bild av invandrare och jag inser nu att den inte går att förändra, så nu lägger jag ned diskussionen med er då den inte är givande åt något håll.

Björnidet
3/27/12, 5:11 PM
#139

Jag ser att du igen plockar ut de korta sekvenser ur ett sammanhang för att det skall låta rasistiskt.  MTT FÖRRA INLÄÄG GAV JAG DEJ INFORMATION OM VAD SOM MENAS MED ATT INTE HA FULL KAPACITET I HJÄRNAN MEN DET TYCKS DU INTE HA LÄST. INNAVEL KAN ÄVEN DRABBA VÄSTERLÄNDSKA FAMILJER( som ex Herr Fritz våldtäkter på sin egna flicka) och de är inga invandrare i sverige.Tror du verkligen att de barnen kommer att ha full kapacitet att lära sig till vad som helst då måste du tänka om.Likaså har vi familjer i andra länder där innavelsproduktion av barn sker där tror du också att handlingar de gör är att de gör det vid sina sinnens fulla bruk, knappast är det så.

Tråden gäller inte just detta med innavel utan den handlar om hedersvåld vars orsaker är kända världen över, att du blundar för det faktumet är bedrövligt.

Innavel är ett elände för de stackare som råkar ut för att ha föräldrar som har släktskap med varandra på nära håll och det fördömmer jag, dock inte att de kommer som invandrare i sig men att de inte förstår att deras handlingar att de utför hedersvåld är felaktigt mot de barn och kvinnor som drabbats.

Eftersom du med näbbar och klor försvarar ditt sätt att se på dessa tyranner så är det ett sätt som vi är vana vid redan tidigare i vårt land, "vänd dig om för att slippa agera" vi råkar nu vara två stycken på den här tråden som försvarar flickor, pojkar som råkar ut för tvångsgifte och kvinnor som råkar ut för misshandel av sina män, dessa personer tycker du är personer som skall få göra detta om man gårigenom dina inlägg i frågan om hedersvåld.

I stället för att diskutera saken går du fram med att hela tiden kritisera språkval och får det till rasism, då vet inte du vad rasism är.

Att du har fel om det inlägg som sakring hade i sin tråd råder det inga tvivels om, eftersom du såg till att tråden försvann kan det inte kontrolleras. Faktum kvarstår vad hon skrev och jag med många andra läste samt besvarade henne där.Mannen hade flyttat till Irak långt innan uttalandet om fläsk kom till.

Sen till sist hur kan du vara den som bestämmer över att nu har ett brott gjorts på en tråd, är du en dommare här på ifokus/brott eller är du en frilansande jurist eftersom du aggerar som du gör. Ör du det då förstår jag att du söker fel i andras inlägg och går på dem istället för att skriva om saken. Du blev ju tillrättavisad på den andra tråden du fickk stängd och det verkade du inte tåla.

Annons:
[sakring]
3/27/12, 6:54 PM
#140

"Sakring; i den diskussionen så började diskussionen om att det var när de sammanboende föräldrarna levde tillsammans som fläsk var en diskussion, huruvida barnen skulle få äta fläsk eller ej och om mamman åt fläsk. Att detta även senare var en viktig fråga för fadern har jag full förståelse för." Skrev Moa-

Moa- jag har aldrig någonsin talat om när dessa var sammanboende utan när de separerat. Skriv inte om det jag skrivit och det jag skrev var inte någon hets mot folkgrupp som du påstår.

Tråden är inte heller raderad den är dold. Att du sedan gjorde detta för at jag hotade dig med att censurera en del av dina inlägg var väl ett sätt att komma åt mig.

[Moa-]
3/27/12, 7:01 PM
#141

Björnidet; min sista kommentar blir att det är hela ditt inlägg i nummer 78, som jag visar på,  ditt första inlägg i denna debatt, du kan omöjligt säga att jag har saxat ut det.

Björnidet
3/27/12, 8:19 PM
#142

//Sakring;

Dold eller raderad tråd är inte det detsamma som att vidare diskussioner ej kan föras på tråden eller är det så att vissa har utestängts från att kunna skriva där.

jag får inte upp något om politik/hedersvåld på min skärm.

Måste det öppnas en ny tråd för detta elände i så fall är det ju enkelt.

Vet du hur det är med den saken.//

//Moa;

Ja du har valt ett inlägg  som du relaterar till det ser jag men varför läser du inte mina förklaringar till hur det är och som det är med människor oavsett folkgrupp. Du har ju hakat fast dig vid det första inlägget som jag har skrivit om att ordvalet inte blev rätt och lätt kunde misstolkas, varför???

Dessutom har du inte svarat på sakrings inlägg där hon försöker förklara hur det egentligen ligger till. Varför???//

[sakring]
3/27/12, 10:27 PM
#143

Ja Moa- det undrar jag också varför du inte svarat mig?

Björnidet
3/28/12, 12:27 AM
#144

Moa. Smit inte undan nu, vi väntar på ditt svar även om det känns obekvämt för dig.

Björnidet
3/29/12, 2:08 PM
#145

Förhoppningsvis är du en av de 1247 personer som läst detta meddelande till dig moa, varför inte besvara våra frågor nu, eller kan du inte, skriv då att du inte kan bara vi får ett svar.. Vi två senaste skribenter väntar på ditt svar.

[sakring]
4/4/12, 7:13 AM
#146

Polisen måste bli bättre på att utreda hedersrelaterat våld detta skriver Brottsförebyggande rådet, BRÅ.

http://svt.se/2.22620/1.2762943/ny_rapport_polisen_utreder_hedersbrott_daligt

Annons:
Björnidet
4/5/12, 12:07 AM
#148

Så fort det gäller våldsbrott, oavsett om det är hedersrelaterat eller annat så är polisen dålig på att utreda dessa brott. Hela tiden skyller dom på att de har för lite resurser vilket är en undanflykt i mina ögon. Skulle dom bara bry sig så skulle nog fler av dessa brott lösas men de prioriterar annat istället.

Honestyisdead
4/5/12, 11:07 AM
#149

#148 De poliser jag känner bryr sig verkligen. Däremot är det inte alltid som pengarna och tiden räcker till till det dom vill göra.

Poliser är inte EN sak, det är många olika individer. Dra inte alla över en kamm.

Björnidet
4/5/12, 11:29 AM
#150

Nej det gör jag verkligen inte, men faktum kvarstår att de brott som begåtts som leder till åtal rör sej om 4-5% av antalet anmälda, inte kan jag tycka att det är bra heller. Myndigheten har satsat på fel prio, trafiken är en av de som kostar mest pengar och där har satsats stor pengar. Då det gäller kriminalitet i allmännhet så är det mindre än 50% av anmälda brott som utredes riktigt, de flesta läggs ner på grund av bevis eller att egen spaning inte gett det dom sökte. Tyvärr så är det så här.En annan sak är att polisdistrikten inte har gränsöverskridande samarbete och därför försvinner många möjligheter till att göra en riktig utredning och detta är världsrekord i klantighet. Exemplet med Anders Eklund som mördade den lilla flickan Engla är ett typisk sådant klavertramp. Hade polisen i Dalarna och Gävle polisdistrikt haft minsta samarbete så hade det mordet inte behövt ske, Eklund var ju redan spaningsföremål för ett annat mord gjort i Falun flera år tidigare som också löstes i samband med mordutredningen på Engla och det i samarbete med Gävlepolisen, det var så dags då och för sent för Englas liv.

Att inte tiden räcker till beror inte på att det saknas tid för det gör det, jag vil påstå att det är prioriteringen som är felaktig i många fall.Är polisen på hugget och arbetsvillig då utreder han på ett annat och mer effektivt sätt.

Piteå Polisdistrikt i Norrbotten har legat i förgrunden hela tiden med att ha flest uppklarade brott, av dom skulle övriga landet lära sig.

Martin
4/5/12, 9:59 PM
#151

#150 Det är ju på förslag att det blir en myndighet nu, så vi får se om det blir bättre eller sämre. Fallet med Engla är ju tragiskt, men ingen skall ju få mig att tro att man lät honom springa ute i frihet om man var honom på spåren. Att han ingick i utredningen på något sätt kan jag tänka mig, men det var nog inte så att man inte grep honom pga att man inte samarbetade. Tragiskt är det hur som helst (och jag har inte alla detaljer, så jag borde kanske inte uttala mig men jag har svårt att tänka mig att man låter någon som är misstänkt för mord springa lös ute bara för att han finns i annat distrikt).

Flest uppklarade brott - eller flest domar i domstol? Tittar man på statistik hos SCB är det inte samma sak. Sen vet jag inte… statistik är ju vad det är. Har man ett brott och löser det har man 100% uppklaring. Har man 100 brott och löser 80 har man bara 80% uppklaring. Givetvis lätt att utse vem som har löst flest brott procentuellt, men svårare att säga vem som har legat i förgrunden. Därmed inte sagt att Norrbotten bara haft ett brott, men jag kan tänka mig att det sker fler brott i distrikt med fler invånare med viss bakgrund.

mvh Martin

Björnidet
4/6/12, 10:20 AM
#152

Norrbotten i allmännket och Piteå polisdistrikt i synner het är bra på att lösa brott, därmed inte sagt att de är bättre än riksgenomsnittet.

Anders Eklund var intagen till förhör då mordet på den där tjejen i Falun hade skett men släpptes på grund av bevis, i efterhand har det framkommit att om Gävle och Falun hade haft samma datasystem och ihopkopplat hade de fått fram andra uppgifter som kunde ha knutit honom även till det mordet, vilket gjordes då mordet på Engla skulle utredas.

Procentuell uppklaring av brot (alla) i landet är lågt och det behövs betydligt bättre resultat än vad som hittills redovisats. Väldigt många inbrott avskrivs då inte utredningsmaterial i tillräcklig mängd finns. Att det inte finns nog med utredningsmaterial är ju troligen mest beroende på att sådana brott inte prioriteras alls.Hedersvåld är ett av dem där utredningar läggs ner i de flesta fall.

Upp till toppen
Annons: